چگونه یک استراتژی بازاریابی آنلاین جذاب ایجاد کنیم

چگونه یک استراتژی بازاریابی آنلاین جذاب ایجاد کنیم

چگونه یک استراتژی بازاریابی تجارت الکترونیک جذاب ایجاد کنیم؟

رقابت­های بزرگ بازاریابی از یک استراتژی اولیه قوی نشات می­گیرند. بنجامین فرانکلین می­گوید:

«شکست در برنامه ­ریزی، برنامه‌ریزی برای شکست است».

در این مطلب به شما آموزش می­دهیم که چگونه یک طرح بازاریابی جذاب برای تجارت الکترونیک خود طراحی کنید تا در تجارت خود از رقبایتان پیشی بگیرید. برای اینکه درک بهتری از مفهوم هر بخش به دست آورید؛ بخش­های منتخبی از یک استراتژی بازاریابی برای یک شرکت فرضی که درزمینهٔ تجارت الکترونیک فعالیت می­کند را ارائه کرده­ ایم. ما این شرکت را داناسایت نامیده­ ایم.

هدف (های) خود را مشخص کنید

برای شروع باید از آخر شروع کنیم. اگر بدانیم دقیقاً برای رسیدن به چه چیزی کار می­کنیم؛ کار کردن خیلی آسان­تر خواهد بود. بنابراین لازم است مجموعه­ ای از اهداف میانی را برای خود ترسیم کنیم. لزوم ترسیم اهداف میانی این است که هنگامی‌که منظور و نقطه هدف ما تغییر می­کند؛ به‌ناچار اهداف کلی ما نیز تغییر می­کنند.

همیشه به خاطر داشته باشید که تمرکز اصلی ما روی جواب دادن به سؤالات زیر است:

  • دنبال رسیدن به چه چیزی هستیم؟
  • چگونه بدانیم که از چه راهی و چه موقع به آن خواهیم رسید؟

برای این منظور باید اهدافی قابل‌تعریف و قابل‌اندازه‌گیری را مشخص کنیم که به دست آمدن یا نیامدن موارد موردنظر را کاملاً روشن کنند. اهدافی که شما تعیین می­کنید باید مبتنی بر کارایی گذشته و استراتژی تجاری کلی شما باشد. سعی کنید هدف­هایی دست‌یافتنی را ترسیم کنید اما اهداف خود را بسط دهید.

اهداف داناسایت

افزایش ۱۰ درصدی درآمد ماهیانه در یک دوره ۳ ماه از ۱ مهر تا ۳۰ آذر به‌صورت:

  1. جذب ۵۰۰ مشتری جدید
  2. بهبود نرخ مشتریان فعال (درصدی از کل مشتریان که در ۹۰ روز اخیر از سایت بازدید کرده ­اند) تا ۳۰%
  3. افزایش فالورهای اینستاگرام تا ۵۰۰۰
  4. بهبود نرخ تبدیل برای بازدیدکنندگان جدید تا ۲%
  5. حضور در رسانه های برتر آنلاین و نمایشگاهها

بازار/افراد هدف

یک بخش اساسی در شکلی از بازاریابی این است که تعیین کنید چه کسانی را هدف قرار داده ­اید. بسیاری از شما ممکن است تاکنون این موضوع را مشخص کرده باشید اما این تمرین خوبی است که همیشه و به‌طور پیوسته در برنامه خود داشته باشید که به خود یادآوری کنید چه افرادی هدف خود قرار داده­اید.

سعی کنید بازار هدف کلی را تعیین کنید و سپس یک‌قدم به جلو رفته مهم‌ترین افراد و زیرگروه‌های بازار هدف خود را مشخص کنید. به احتمال زیاد این زیرگروه‌ها علایق و رفتارهای مختلفی داشته و هرکدام از آن‌ها باید با یک روش مختلف و از کانال­های متفاوت بازاریابی شوند.

بازار هدف داناسایت

افراد ۱۵-۴۰ ساله که در شهرهای مهم کشور ایران زندگی کرده و به طراحی وب علاقه‌مند هستند و درآمد متوسط به بالا دارند.

  • درآمد متوسط آن‌ها بیشتر از ۲ میلیون تومان در سال است
  • مایل هستند که به شکل حرفه ای دیده شوند که این امر در نوع رویدادها، مشارکت­ها و سایر فعالیت­هایی که در بیرون از فضای کاری خود دارند؛ تأثیرگذار است.
  • بازارهای کلیدی عبارت‌اند از فریلنسرهای حرفه­ ای، و شرکتهای طراحی وب

محل زندگی مشتریان

یک فاکتور حیاتی دیگر که به شما در تعیین استراتژی تان کمک می­کند این است که بدانید بازار هدف شما و به‌ویژه افراد موردنظر شما در کجا زندگی می­کنند. آن‌ها کدام وبلاگ، روزنامه یا مجله را مطالعه می­کنند و از کدامفروشگاه­ها و کانال­های تلویزیونی استفاده می­کنند. آن‌ها در خارج از محل کارشان به کجاها می­روند؟ آن‌ها برای صرف ناهار چه جاهایی را ترجیح می­دهند؟

شما می­توانید دائماً این تصویر را واضح­تر کنید تا بازار هدفمندتری داشته باشید و درنتیجه فعالیت­های بازاریابی شما مؤثرتر واقع شوند. آسان­ترین راه برای نگه‌داشتن و تعقیب این اطلاعات این است که    آن‌ها را در لیست وارد کنید.

نقشه مؤثر

چه افرادی می­توانند روی رفتار بازار هدف شما تأثیرگذار باشند؟ چه افرادی برای آن‌ها جذابیت داشته و به دنبال مشورت گرفتن و تقلید از او هستند؟

افرادی هستند که شما مایلید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید تا یک گروه تشکیل دهید و بتوانید از مقلدان آن‌ها به‌عنوان یک کانال بازاریابی استفاده کنید. در اینجا نیز مجدداً راه­کار مناسب برای انجام این کار جمع‌آوری اطلاعات آن‌ها در یک صفحه گسترده مشابه نمونه زیر است.

برنامه­ هایی که می­توانند هم به شما در پیدا کردن افراد مؤثر و هم در تعیین محل زندگی آن‌ها کمک کنند عبارت‌اند از:

Buzzsumo

Klout

ابزار ایجاد محتوای استراتژی

Peerindex

Instabrand

نقشه جذب

چگونه می­خواهید بازدیدکنندگان جدیدی را برای سایت خود جذب کنید؟ من معمولاً فعالیت­های جذب را به دو دسته مجزا تقسیم‌بندی می­کنم. کانال­های مداوم و فعالیت­های یک‌بار (فعالیت­هایی که تنها یک‌بار انجام می­شوند).

کانال­های مداوم: شامل کانال­های بازاریابی تجارت الکترونیک که شما به‌صورت دائم و همیشگی از آن‌ها برای بازاریابی محصولاتتان استفاده می­کنید مانند جوایز و ایمیل­هایی که به‌صورت خودکار ارسال می­شوند. شما در طول زمان این کانال­ها را بهینه‌سازی می­کنید و نیز ایده­ های جدیدی را مورد آزمون قرار می­دهید. اما همه آن‌ها زمینه مشابهی دارند.

فعالیت­های یک‌باره: این فعالیت­ها یک دوره زمانی مشخص داشته و معمولاً روی کانال­های متعدد با استفاده از یک پیام مشابه اجرا می­شوند. این‌گونه فعالیت­ها به صورتی ویژه برای رسیدن به اهدافی خاص همچون جذب مشتریان جدید یا افزایش اشتغال از طریق هدف قرار دادن افراد از چندین نقطه در یک بازه زمانی کوتاه طراحی شده­اند. نمونه­ای از حالتی که از چنین فعالیتی استفاده می­کنید در مواقعی است که محصول جدیدی را ارائه کرده­اید و یا رقابت بزرگی را برای فروش محصولات خود راه­اندازی می­کنید.

فعالیت­های مداوم

اکنون که کار را شروع کرده­اید باید مجموعه­ ای از کانال­ها را در اختیار داشته باشید که برای جذب مشتری روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده­اید. هنگامی‌که طرح خود را کامل کردید شما باید از یک صفحه گسترده استفاده کنید تا ترافیک ، آهنگ تبدیل، تعداد مشتریان جذب شده، هزینه جذب به ازای هر مشتری (مبتنی بر داده­های قبلی) و بودجه تخصیص داده شده در آن ثبت شده باشد.

پس از انجام این کار می­توانید هزینه و درآمد واقعی خود از تعداد پیش بینی شده را با هم مقایسه کنید. نقشه درآمد شما باید در حدود اهدافی که برای ماه در نظر گرفته­ اید باشد. این بدین معنی است که می­توان مجموعه جدیدی از اهداف و کانال­ها را آزمایش کرد تا سود شما به حالت بهینه برسد.

اگر از نقشه بازاریابی پیچیده­ تری استفاده می­کنید که در آن ثبت‌نام در گروه­های اجتماعی به‌عنوان مرحله­ای قبل از جذب مشتری لحاظ شده است؛ در این صورت موارد دیگری را نیز به صفحه گسترده خود اضافه کنید. تعیین یک عدد نیمه دقیق برای نرخ تبدیل مراجعه‌کنندگان به مشتری در یک چارچوب زمانی متوسط خیلی مفید خواهد بود. با این کار ارزش یک مراجعه‌کننده برای شما مشخص می­شود و به شما این امکان را می­دهد که سرمایه‌گذاری مؤثرتری داشته باشید.

اقدامات یک‌باره

هنگامی‌که مجموعه­ ای از اقدامات یک‌باره را طرح‌ریزی می­کنید در حقیقت هدف شما تمرکز روی کانال­ها، سرمایه و زمان‌بندی خواهد بود. با این کار شما می­دانید که کدام‌یک از کانال­ها جزئی از اقدامات موردنظر شما است و چه موقع قرار است از طریق این کانال­ها تبلیغات کرده و چگونه بودجه بازاریابی شما بین آن‌ها تقسیم می­شود. همچنین میران کارایی هر یک از این کانال­ها را با توجه به معیارهای موفقیتی که در نظر گرفته­اید بررسی کنید. این کار می­تواند به بازاریابی شما در آینده برای فعالیت­های مشابه کمک کند.

نقشه تبدیل

نقشه تبدیل روی مشتری تمرکز می­کند. در اینجا شما بهبود­های بالقوه درزمینهٔ UI/UX و فعالیت­های بازاریابی در محل به منظور بهبود تبدیل یک هدف خاص را موردبررسی قرار می­دهید.

این تبدیل می­تواند تبدیل‌شدن یک بیننده به مشتری یا افزایش تعداد بازدیدکنندگان یک صفحه باشد. بهتر است که این موضوع کاملاً مشخص باشد و روی زمینه­ هایی تمرکز کنید که بیشترین پتانسیل برای تأثیرگذاری در کار شما را دارند.

تا اینجا شما مشخص کرده­اید که روی چه چیزی می­خواهید تمرکز کنید, اکنون آنچه باقی‌مانده است این است که مشخص کنید چگونه می­خواهید به آن‌ها دست پیدا کنید. این موضوع کاملاً وابسته به این است که شما روی بهبود چه چیزی تمرکز کرده­ اید.

همچنین توجه داشته باشید که این بخش تنها تعداد کمی از ایده­ ها را موردبررسی قرار داده است. شما احتمالاً در اولین بار کاملاً آن را درک نکنید لذا آن را تکرار کنید تا جایی که آن را درک کنید.

مثال بهبود بازدیدکننده جدید CR به ۲ درصد

بیش از ۷۰ از بازدیدکنندگان ابتدا صفحه نخست یا صفحات دسته‌بندی را می­بینند. ما باید تلاش و تمرکز خود را روی بهینه‌سازی تبدیل این صفحات به صفحات محصول قرار دهیم چراکه در مقایسه با تبدیل از صفحه محصول به ‌اضافه کردن به سبد که عملکرد بسیار خوبی دارد؛ در این مرحله افت زیادی داریم.

صفحه نخست

  • تصاویر متحرک را برداشته و به‌جای آن از یک تصویر ثابت استفاده کنیم. تصویر ثابت باید یک عکس بسیار قوی باشد که توسط جان در گروه طراحی تهیه شده است.
  • نوارابزار را به چهار گزینه بالقوه و جستجو، کوچک کنیم. این ایده می­تواند افراد بیشتری را به سایر قسمت­های سایت ما ازجمله صفحات محصول هدایت کند
  • هدر بالای سایت را به یک CTA ساده، یک سربرگ کوچک و یک زیر عنوان کوچک، کوچک کنیم.
  • مرورگر (اسکرول) نداشته باشیم.

صفحه دسته‌بندی محصولات

  • بخش انتخاب از طریق فیلتر کردن را از موقعیت افقی بالای محصولات به موقعیت عمودی روی صفحه دسته‌بندی منتقل کنیم.
  • تصویر معرفی که بالای محصولات در صفحه دسته‌بندی ظاهر می­شود را حذف کنیم. محصولات باید دقیقاً در بالا ظاهر شوند.
  • تمام جزئیات به‌غیراز تصویر، نام و قیمت محصول را حذف کنیم.

نقشه نگهداری

در آخرین قسمت از بخش اول طرح کلی برای راضی نگه‌داشتن مشتری، تشویق او برای بازگشت به سایت، خرید بیشتر و بازاریابی با یک روش خوشایند را مطرح می­کنیم. ممکن است شما در هر ماه هم فعالیت­های معمول نگه‌داری را انجام دهید و هم روش­ها و کانال­های جدیدی را مورد آزمون و بررسی قرار دهید.

این بخش بیشتر در مورد بازاریابی مجدد و پادکست های صوتی مشتریان در جامعه و البته پست الکترونیکی است. شما باید این بخش را تا حد ممکن مهم تلقی کنید به‌طوری که اهمیت آن را بیشتر از مرحله جذب مشتری بدانید. مشتریان فعلی شما در قلب تجارت شما هستند.

معیارهای موفقیت

معیارهای موفقیت به شما کمک می­کنند تا موفقیت کلی فعالیت­های خود را اندازه‌گیری کنید و به شما اطلاعاتی می­دهند که برای بهبود طرح بازاریابی­ تان می­توانید استفاده کنید. این معیارها باید به اهداف اولیه شما بسیار نزدیک باشند.

مثال – معیارهای موفقیت داناسایت

  • درآمد کل
  • تعداد مشتریان جذب شده
  • نرخ تبدیل بازدید از صفحه نخست به صفحه محصول
  • نرخ تبدیل بازدیدکننده جدید به مشتری
  • نرخ تبدیل صفحه دسته‌بندی به صفحه محصول
  • درصد مشتریان فعال

با آرزوی موفقیت در بازاریابی آنلاینبرای شما. در صورت داشتن سؤال در هر یک از بخش­ها می­توانید سؤالات و نظرات خود را در بخش زیر مطرح کنید.

سعید محسن زاده

سعید محسن زاده هستم ، بیش از سه سال است که در حال کسب تجربه و مطالعه مستمر در زمینه وردرپرس و بازاریابی آنلاین هستم. علم و صنعتی زنده و پویا با گستردگی فراوان که امروزه با زندگی همه ما عجین شده است. از اینرو همواره در اشتیاق آموختن رویکرد های نوین دیجیتال مارکتینگ و کسب تجربه های جدید در این زمینه هستم.

شاید به این مقالات هم علاقمند باشید
ارسال دیدگاه