اینستاگرام یا پینترست؟ نظر شما چیست ؟

اینستاگرام یا پینترست؟ نظر شما چیست ؟

برای بازاریابی اینترنتی کدام شبکه ی اجتماعی بهتر است، اینستاگرام (Instagram) یا پینتِرِست (Pinterest)؟

بازاریابان از پتانسیلی که رسانه های اجتماعی برای بازاریابی اینترنتی دارند آگاه هستند. به طور خاص، پینترست و اینستاگرام مورد توجه بسیاری از برندها قرار گرفته اند، که به عنوان شبکه هایی مبتنی بر تصویر، آن ها را قادر به اشتراک مطالب جذاب به طور مستقیم با دستگاه های الکترونیکی مصرف کنندگان می کند.

با این حال، همواره سوال بوده که چگونه کاربران صفحات شبکه ی اجتماعی (follower) را تبدیل به مشتری کنیم. هر دوی این سیستم ها به تازگی ابزارهای جدیدی را برای تسهیل خرید و فروش به وسیله ی اینترنت اضافه کرده اند.

پس مزایای اصلی سرویس هایی مانند پینترست و اینستاگرام چه هستند، و کدام یک بهترین شبکه برای بازاریابی اینترنتی است؟

مخاطبان هدف

پوشیده نیست که برندهایی که به دنبال هدف قرار دادن مصرف کنندگان زن هستند، منافع بسیاری در استفاده از رسانه های اجتماعی می بینند.

زنان ۱۰ درصد بیشتر از مردان احتمال دارد که از نام تجاری خاصی حمایت کنند و ۱۷٪ بیشتر به پیشنهادهای خرید در رسانه های اجتماعی دسترسی دارند، اگر چه تحقیقات نشان داده که مردان کمی بیشتر از زنان علاقه به خرید به طور مستقیم در شبکه های اجتماعی توسط یک دکمه خرید دارند (۳۳٪ در مقابل ۳۰٪).

تمام شبکه های اجتماعی، به جز لینکدین (LinkedIn)، تعداد کاربران زنشان بیش از مردان است، هر چند میزان بیشتر بودن زنان در تمام شبکه ها یکسان نیست.

محاسبات نشان می دهد که کاربران پینترست ۷۰٪ و کاربران اینستاگرام ۵۵٪ زن هستند.

پین های قابل خرید

پینترست اوایل سال جاری پین های قابل خرید را راه اندازی کرد، که امکان خرید را بدون خروج از شبکه برای مصرف کنندگان فراهم می کند، و می توان با استفاده از اپل پِی (Apple Pay) یا کارت های اعتباری، مبلغ مورد نظر را پرداخت کرد.

جای تعجب نیست که پینترست با هفتاد میلیون کاربر با تعداد زیادی کاربر فعال، اغلب به عنوان شبکه ای اجتماعی که بیشترین پتانسیل برای تجارت الکترونیک را دارد شناخته می شود.

first

دکمه خرید اینستاگرام

با این حال، همان طور که تحقیقات اتاق فکرِ اِل-تو (L2) نشان داده، حقیقت این است که اینستاگرام بالاترین میزان تبدیل کاربر به مشتری را دارد.

این موضوع وقتی بیشتر اهمیت می یابد که در نظر بگیریم اینستاگرام این امکان را می دهد که برندها وبسایت خود را در صفحه ی اینستاگرامشان لینک کنند.

two

معرفی دکمه ی خرید اینستاگرام یک ابتکار برای شبکه محسوب می شد. این دکمه فعلا در پست های معمولی اینستاگرام در دسترس نیست، اما به طور محدود در برنامه ی آگهی های جدید موجود است. بنابراین اگر مصرف کنندگان، یک کالا را در صفحه ی یک برند ببینند و قصد خرید آن را داشته باشند، فعلا باید آن کالا را در وب سایت خرده فروش مربوطه جستجو کنند و بخرند.

پس چرا اینستاگرام در تبدیل کاربر به خریدار بهتر عمل می کند؟

پاسخ دو قسمت دارد. آن چه پینترست وعده می دهد، شبکه ای است که از طریق آن برندها می توانند زنان را همان گونه که دوست دارند مخاطب قرار گیرند، خطاب کنند. این طور که تجربه ی ما با مشتریانمان نشان داده، پیام های بازاریابی با محتوای خاص جنسیتی، پنج مرتبه موفق تر از پیام هایی برای هر دو جنس هستند.

برندها این نیاز را برای هدف قرار دادن مصرف کنندگان به نسبت جنسیتشان درک می کنند، آن چه به نظر عجیب می آید، این است که برندها ها دوست دارند پیام هایی را که مخاطبانشان زن هستند، در سطحی دیگر ارائه کرده و به طور کامل جدا کنند.

از سوی دیگر، اینستاگرام تقسیم ریزتری از نظر جنسیتی دارد، و به برندها اجازه می دهد که هم مردان و هم زنان را به وسیله ی یک شبکه ی مشترک هدف قرار دهند، و این مقصود را با جدا کردن محتوا از طریق صفحات مخصوص هر جنسیت محقق کرده است.

خرده فروشان پوشاک مانند نایکی و ASOS در میان پیشگامان این رویکرد به اینستاگرام هستند، و این کاملا قابل درک است. به عبارت دیگر، چرا محصولات خود را در فروشگاه بر اساس جنسیت تقسیم کنید، اما به صورت آنلاین این کار را نکنید؟

three

برای خرده فروشان دشوارتر است که محصولات خود را آشکارا در اینستاگرام به اشتراک بگذارند، که دلیل ضد بصری دوم برای بهتر بودن این شبکه برای بازاریابی اینترنتی است.

برندها مطالبی بر روی اینستاگرام به اشتراک می گذارند که شیوه ی زندگی و فرهنگ این شرکت را توصیف می کند؛ در واقع اینستاگرام شبکه ای اجتماعی است که در آن خرده فروشان می توانند اتصالی عاطفی با مصرف کنندگان برقرار کنند. ما در کار با مشتریان خودمان اغلب پیام هایی برای بازاریابی می بینیم که در واقع محصول ارتقاء نیافته، اما به کسب بیشترین درآمدها منجر می شود. ثابت شده پیام هایی که فرهنگ برند را ترویج می دهند – مثلا اتصالی با یک نام تجاری دیگر و یا رابطه ای با جامعه ی محلی – در مدیریت تعامل با مشتریان و کسب درآمد بسیار موثرند.

پینترست برای مدتی  تحت فشار بوده تا تجارت را در راس شبکه اش قرار دهد. پین های قابل خرید پینترست را به سمت تبدیل شدن به یک گردآوری کننده ی تجارت الکترونیک حرکت می دهد، چیزی شبیه به یک مرکز خرید دیجیتال.

این به هیچ وجه چیز بدی نیست، نه برای برندها و نه مصرف کنندگان، اما این تحول پینترست را به دور از ریشه های اجتماعی آن سوق می دهد.

برندهایی که می خواهند اینستاگرام را برای کسب و کار اینترنتی خود انتخاب کنند، باید بدانند که برای مشتری مزایای منطقی یک محصول اغلب مهم تر از تصمیمی بر اساس احساسات است. شبکه های اجتماعی برندها را قادر می سازند که شرح نام تجاری خود را، به شیوه ای که در فضای وبسایت ها  و خرده فروشی ممکن نیست به اشتراک گذارند؛ به همین دلیل یک حساب اینستاگرامِ هدفدار به نظر می رسد بهترین انتخاب برای مدیریت درآمد در حال حاضر، و به طور بالقوه در آینده باشد.

اگر چنانچه شما هم با مطالعه این مقاله نظر خاصی در این مورد دارید ، می توانید بیان بفرمائید .

سعید محسن زاده

سعید محسن زاده هستم ، بیش از سه سال است که در حال کسب تجربه و مطالعه مستمر در زمینه وردرپرس و بازاریابی آنلاین هستم. علم و صنعتی زنده و پویا با گستردگی فراوان که امروزه با زندگی همه ما عجین شده است. از اینرو همواره در اشتیاق آموختن رویکرد های نوین دیجیتال مارکتینگ و کسب تجربه های جدید در این زمینه هستم.

ارسال دیدگاه