نبرد بر سر ترافیک : سئو سایت در مقابل بازاریابی رسانه های اجتماعی

نبرد بر سر ترافیک : سئو سایت در مقابل بازاریابی رسانه های اجتماعی

رابطه‌ی بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) و بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی  (SMM) مثل پیتزا و پنیر است: می‌شود آنها را جدا سفارش بدهید، اما باور کنید که ارزشش را ندارد.

این‌روزها SEO بدون گزینش محتوای مناسب، تاثیری نخواهد داشت. اینجاست که رسانه‌های اجتماعی وارد عمل می‌شوند و قابلیت‌های دیگر را شکوفا می‌کنند. در مقایسه با کانال‌های بازاریابی، رسانه‌های اجتماعی از راه‌های غیرمنتظره‌ای به SEO فایده می‌رساند. جای تعجب نیست که SEO و SMM  به‌آهستگی تبدیل به فعالیت‌های در‌هم‌تنیده‌ای شده‌اند که هر کسب‌و‌کاری به دنبال بهره بردن از آن هاست. اما سئو سایت و SMM دقیقا چگونه با هم کار می‌کنند؟ آیا سیگنال‌های رسانه‌های اجتماعی بر دیده شدن سایت شما در گوگل تاثیر می‌گذارد؟ مدت‌هاست که من در حال بررسی این موضوع بوده‌ام، و تا کنون به این نتیجه رسیده‌ام:

  1. سیگنال‌های رسانه‌های اجتماعی بر رتبه بندی سایت‌های تاثیری ندارد؛
  2. سئو سایت بدون به کار بستن کانال‌های رسانه‌ی اجتماعی موثر نیست.

در این نوشته، می‌خواهم به این ایده بپردازم : وقتی محتوایی را در کانال‌های SMM به اشتراک می‌گذارید، نه‌‌تنها افراد را درگیر می‌کنید (engagement)، که آنها را به سایت‌تان هم می‌کشانید. این به نوبه‌ی خود کمک به دیده‌شدن (visibility) سایت شما می‌کند: SMM به سئو جواب می‌دهد و مستقیما بر عملکرد سایت در گوگل تاثیر می‌گذارد. بر اساس تحلیل من، SMM بسیار بیشتر از آنچه ممکن است فکر کنید، بر سئو سایت تاثیر می‌گذارد. واقعیت این است که کانال‌های ارگانیک، ترافیک بسیار بیشتری به وبلاگ‌های متمرکز بر SMM می‌آورند، تا به وبلاگ‌های متمرکز بر SEO.

سئو_سایت

داده‌ها و روش‌ها

برای انجام تحقیق، در نمونه‌ام از ۱۰ وبلاگ شناخته‌شده استفاده کردم.

پنج وبلاگ با تخصص بازاریابی متمرکز بر جستجو :

  • searchengineland.com
  • marketingland.com
  • searchenginejournal.com
  • searchenginewatch.com
  • seroundtable.com

و پنج وبلاگ که متمرکز بر SMM هستند:

هم‌چنین در تمام مراحل تحقیق، از ابزارهای زیر استفاده کرد:

  • Ahrefs : برای بررسی پروفایل بک‌لینک سایت‌ها
  • Rival IQ : برای تحلیل اجتماعات این منابع شناخته‌شده
  • SimilarWeb : برای تعیین اینکه این منابع ترافیک‌شان را از کدام کانال‌ها به‌دست می‌آورند

حالا بیایید شروع به تحلیل کنیم!

وبلاگ‌های SMM تا چه حد باعث درگیر شدن کاربران می‌شوند؟

اول به SimilarWeb  سر زدم تا بفهمم چه منشا‌هایی ترافیک را به این سایت‌ها هدایت می‌کردند، و بتوانم «برنده‌ها» و «بازنده‌ها» را مشخص کنم. انتظار داشتم وبلاگ‌های متمرکز بر رسانه‌های اجتماعی در مورد ترافیک SMM عملکرد بهتری داشته باشند، تا وبلاگ‌های SEO. به‌ نظر منطقی می‌آید که وبلاگ‌های SMM بهتر بلد باشند اجتماع‌های مناسبی را در رسانه های اجتماعی جذب و منسجم کرده، و آنها را به خوانندگان وفادار تبدیل کنند.

نسخه کامل این مقاله را می توانید از لینک ذیل دانلود کنید:

نبرد بر سر ترافیک: بهینه‌سازی ارگانیک موتور جستجو در مقابل بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی

سعید محسن زاده

سعید محسن زاده هستم ، متخصص سئو و گوگل آنالیتیکز، گوگل وبمستر و کلا عاشق گوگل و وردپرس

شاید به این مقالات هم علاقمند باشید