۲۰ نکته برای سئو موثر و کارآمد

۲۰ نکته برای سئو موثر و کارآمد

۲۰ نکته برای سئو سایت موثر و کارآمد

درک و پیاده‌سازی بهینه‌سازی موتور جستجو می‌تواند مفهومی نسبتا پیچیده باشد. از طرف دیگر سئو می‌تواند ساده باشد. وقتی با مبانی آن خو گرفتید می‌توانید خیلی زود در این زمینه استاد شوید.

برای این که سایت‌تان به طرز مطلوبی در موتورهای جستجو ظاهر شود، برای به حداکثر رساندن اعتبار و آمار رتبه‌بندی یک سری عناصر کلیدی وجود دارد. در این جا این عناصر را عمیق‌تر کندوکاو خواهم کرد تا درکی درست از آن چه باید انجام دهید به دست آورید.

سئو سایت

۱ – تگ‌های عنوان و کلیدواژه‌ها

تقریبا بدیهی است صفحات وبی که درون تگ‌های عنوان خود حاوی کلیدواژه(ها)ی هدف هستند، عموما در موتورهای جستجو رتبه‌ی بالاتری دارند. بدین دلیل که موتورهای جستجو محتوا و موضوع یک صفحه را از طریق تگ‌های عنوان آن تفسیر (رمزگشایی) می‌کنند. کلیدواژه(ها)ی صحیح به کار رفته در تگ‌های عنوان به موتورهای جستجو کمک می‌کند این صفحه را با عبارت مورد جستجو ارتباط دهد و در نتیجه صفحه‌تان رتبه‌بندی بالاتری به دست آورد.

کلیدواژه‌ها باید در جایی نزدیک به اول تگ عنوان قرار گیرند. کلیدواژه‌هایی که با عبارت جستجو تطابق دارند در صفحه‌ی نتایج موتور جستجو (SERP) به صورت پر رنگ ظاهر می‌شوند و بسیاری باور دارند که این روش کمک می‌کند تا نرخ کلیک (CTR) بهبود یابد.

۲- طول کاراکتر تگ عنوان

آگاهی از طول صحیح تگ عنوان می‌تواند امری حیاتی باشد. اگر خیلی بلند باشد کارایی آن پایین می‌آید و دیگر صلاحیت بالایی نخواهد داشت. علاوه بر این، تگ‌‌های عنوانی که طولی زیاد از حد دارند درSERPها همراه با سه نقطه نشان داده می‌شوند و به صورت کامل ظاهر نمی‌شوند. هدف‌تان تگ‌هایی با حدود ۵۴ کاراکتر یا طولی ایده‌آل باشد یا از عرض ۵۱۲ پیکسلی به عنوان ایده‌ای کلی استفاده کنید.

۳-  H1 و کلیدواژه‌ها

با توجه به تجربه‌های گذشته، کلیدواژه‌های درون تگ H1 برای سئو سایت ضروری بوده و طی چند سال گذشته هم معنای رتبه‌بندی خوب بوده است. بسیاری از اساتید سئو هنوز باور دارند که قرار دادن کلیدواژه در H1 می‌تواند رتبه‌بندی در موتور جستجو را بالا ببرد.

۴-  URL و کلیدواژه‌ها

یکی از اساسی‌ترین عناصر سئو سایت ساختارهای غنی URL در کلیدواژه‌ها است. از این قابلیت هر وقت که توانستید بهره ببرید، مخصوصا وقتی که صفحه‌ای جدید ایجاد می‌کنید.

۵-  محتوا و کلیدواژه‌ها

احتمالا از واضح‌ترین جایگاه‌های کلیدواژه‌ها، کپی واقعی صفحه‌ی وب است. شاید در تعجب باشید که چرا توضیح واضحات می‌دهم! برخی اوقات این جنبه‌ی حیاتی ممکن است نادیده گرفته شود، مخصوصا اگر محتوا توسط یک متن‌نویس آگهی برون‌سازمانی (برون‌سپاری) نوشته شده باشد.

۶- تراکم کلیدواژه

ایده‌ی تراکم کلیدواژه موضوعی است که با اطمینان از وجود کلیدواژه در محتوا ارتباطی نزدیک دارد. استفاده‌ی بیش از حد از کلیدواژه‌ها می‌تواند حس اسپمی بودن به صفحه‌ی وب بدهد. فرض می‌کنیم می‌خواهم «طراحی وب» را رتبه‌بندی کنم:

«طراحی وب مستلزم مهارت‌های بسیاری است. طراحی وب متشکل از عناصر بسیاری است. حوزه‌های طراحی وب شامل سئو، طراحی گرافیک و کدنویسی می‌شود. بسیاری از افراد می‌خواهند از طریق طراحی وب بهتر وب‌سایت‌شان را بهتر سازند.»

سعی برای شیرفهم کردن کلیدواژه‌های تان برای موتور جستجو نه تنها به عنوان عبارات منع‌کننده‌ی ساده‌ی انگلیسی خوانده می‌شود، بلکه کیفیت محتوای سایت‌تان را نیز کاهش می‌دهد و ممکن است موتورهای جستجو فرض کنند که سعی کرده‌اید سیستم را فریب دهید. تراکم کلیدواژه‌ی حدود ۳-۵٪ را پیشنهاد می‌کنم.

۷- نزدیکی کلیدواژه

احتمالا اکنون می‌دانید که کلیدواژه‌ها نقش بزرگی در رابطه با SERPها و سئو سایت دارند. در ادامه نیز همین ذهنیت را داشته باشید. عبارات جستجو معمولا شامل چند کلمه هستند. نزدیکی کلیدواژه فاصله‌ی بین عبارات جستجو و عبارات مطابق در صفحه‌ی وب است.

برای مثال، جستجوی «web design derby» و جمله‌ی برگردانده شده‌ی «The Web Design Group are a web design and development agency based in Derby» نزدیکی بین «web» و «design» را صفر تصور خواهد کرد چون کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. نزدیکی «design» و «Derby» شش خواهد بود، چون شش واژه بین این دو کلمه فاصله می‌اندازد. موتورهای جستجو نزدیکی کم‌تر (فاصله‌ی بیش‌تر) را به عنوان ارتباط کم‌تر با عبارات جستجو تلقی می‌کنند، بنابراین هنگام ایجاد محتوای‌تان قطعا بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشید.

۸- تعداد کلمات

اخیرا، موتورهای جستجو و به خصوص گوگل، شروع به جریمه‌ی صفحاتی با محتوای کم یا ضعیف کرده‌اند. با این حال هیچ دستورالعملی برای تعداد کلماتی که باید در صفحه‌تان قرار دهید وجود ندارد. به اندازه‌ای از کلمات استفاده کنید که برای رساندن پیام‌تان کفایت کند و زیاده‌روی نکنید.

۹-  تگ «ALT» تصویر و کلیدواژه‌ها

تگ «Alt» تصویر عموما برای ارائه‌ی توضیحاتی خلاصه از یک تصویر که ممکن است به درستی بارگذاری نشود به کار می‌رود. به هر حال بسیاری پذیرفته‌اند که یک «Alt» تصویر می‌تواند به موتور جستجو کمک کند تا موضوع صفحه‌ی وب را تعیین نماید. درج کلیدواژه‌ها در این توضیحات به شکلی غیر تحمیلی می‌تواند رتبه‌بندی سایت‌تان را بالا ببرد.

۱۰- کلیدواژه‌های متا

مطمئن شوید که کلیدواژه‌های متا را در جایی که کاربرد دارند پیاده‌سازی کنید. این نوع کلیدواژه‌ها دیگر توسط گوگل برای جستجوها به کار گرفته نمی‌شوند، ولی هنوز برای دیگر موتورهای جستجو اهمیت دارند. قرار دادن آن‌ها در گوگل تاثیری منفی برای رتبه‌بندی سایت‌تان نخواهد داشت.

۱۱- بازخوانی

غلط گیری کردن متن در صفحه وب تان امری حیاتی است. موتورهای جستجوی بزرگ انگلیسی ضعیف را مردود می‌دانند و می‌توانند به سایت‌ها به خاطر گرامر و املای بد امتیاز پایینی بدهند.

۱۲- عناوین صفحه و توضیحات متای منحصر به فرد

عناوین صفحه و توضیحات متای یکسان برای صفحات مختلف رتبه‌ی صفحه را پایین می‌آورد، چون در گوگل خطای HTML جریمه‌ی تکرار را به دنبال دارد. مطمئن شوید که صفحات‌تان دارای تگ‌های عنوان و توضیحات متای منحصر به فرد هستند تا از این امر جلوگیری کنید.

۱۳- لینک‌های NoFollow برای سایت‌هایی که اعتبار کم‌تری دارند

لینک‌های خارجی بخشی از لینک‌هایی هستند که ایجاد می‌کنید. لینک دادن به سایت‌های با کیفیت و قابل اطمینان که به صفحه‌تان ارتباط دارند می‌تواند منافعی بی پایان برای استراتژی سئو سایت تان داشته باشد. اگر لینک‌هایی خارجی در سایت‌تان دارید که به آن‌ها اطمینان ندارید، باید شاخصه‌ی NoFollow را به تگ آنکر آنها اضافه کنید. پیشنهاد می کنم مقاله مربوط به لینک بیلدینگ را برای آشنایی اولیه مطالعه بفرمائید.

۱۴-  لینک‌های داخلی

همانند فرآیند ساخت لینک، لینک‌دهی داخلی به صفحات در سایت‌تان می‌تواند نتیجه‌ای سودمند داشته باشد. گوگل در گذشته رسما به عموم اعلام کرده که تایید می‌کند لینک‌های داخلی رتبه‌بندی سایت را بالا می‌برد.

۱۵- خطاهای ۴۰۴ و ۳۰۱

خطاهای ۴۰۴ وقتی توسط موتورهای جستجو گزارش می‌شود که تلاش می‌کنند از طریق لینک‌ها به صفحات متوقف شده دسترسی پیدا کنند. رفع خطای ۴۰۴ ساده است و کافی است از ریدایرکت (تغییر مسیر) ۳۰۱ استفاده کنید که به موتور جستجو می‌گوید صفحه‌ی مورد نظر به URL جدیدی نقل مکان کرده و باید در عوض آن جا شاخص‌گذاری شود.

۱۶-  استانداردسازی (کنونیکالیزیشن)

همان طور که قبلا نیز اشاره شد، موتورهای جستجو علاقه‌ای به محتوای تکراری ندارند. تگ لینک استاندارد (کانونیکال) می‌تواند محتوای تکراری را کنترل کند و به گوگل بگوید URL‌ مورد نظر شاخص‌گذاری شود. ممکن است دو نسخه از /index.php را برای شاخص‌گذاری در اختیار داشته باشید. برای مثال:

http://domainname.com/index.php
http://domainname.com/index.php?id=122

لینک استانداردتان به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد از کدام صفحه استفاده کند.

۱۷-  ROBOTS.TXT

سئو به منظور ارائه‌ی دستورالعمل برای ربات‌های موتور جستجو در زمینه‌ی خزیدن و شاخص‌گذاری (ایندکس کردن) شدیدا به فایل robots.txt اتکا دارد. فرمان‌های «Allow» و «Disallow» برای دادن دسترسی به قسمت‌های مختلف سایت‌تان و گرفتن دسترسی از آن استفاده می‌شوند. به طور کلی، فرمان «Allow» در سراسر سایت و در سطح ریشه‌ی سایت به کار می‌رود و فرمان «Disallow» برای جلوگیری از شاخص‌گذاری قسمت‌هایی نظیر صفحات ادمین (مدیر) و دایرکتوری‌ها کاربرد دارد.

۱۸-  SITEMAP.XML

موتورهای جستجو برای خزیدن در صفحات وب‌سایت‌ تان از فایل sitemap.xml استفاده می‌کنند. صفحات‌تان باید در این فایل لیست شده و در موتورهای جستجو ثبت شده باشند تا در SERPها ظاهر گردند.

۱۹- صفحات مسدود شده

صفحه‌ی مسدود شده در SERPها ظاهر نمی‌شود. به همین سادگی. این صفحات شاخص‌گذاری نمی‌شوند و محتوایی که دارید برای افرادی که جستجو می‌کنند قابل رویت نخواهد بود. اطمینان حاصل کنید که در وب‌سایت خود صفحات مسدود شده ندارید. این کار را می‌توانید با استفاده از تگ Meta Robots و فایل Robots.txt انجام دهید.

اگر تگ Meta Robots وب سایت‌تان چنین شکلی دارد , , و دارای فرمان‌های «noindex» و «nofollow» است، احتمال زیاد صفحه‌تان رتبه‌بندی نخواهد شد.

آیا فایل Robots.txt متن زیر را نشان می‌دهد؟

User Agent*
Disallow /page.php
Disallow /directory/

اگر چنین است، فرمان disallow به کار رفته به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد که در این قسمت از سایت نخزد. اگر چنین صفحه‌ای در وب‌سایت تان دارید، این فکر را از سر خود خارج کنید که رتبه‌ی خوبی به دست آورد.

۲۰- www یا بدون  www

آن روزها گذشت که همه‌ی وب‌سایت‌ها در ابتدای آدرس وب خود www داشتند. دیگر لازم نیست آن را در وب‌سایت خود داشته باشید و تغییری در رتبه‌بندی ایجاد نمی‌کند، ولی از طرفی هم نمی‌توانید از هر دو نسخه بهره ببرید. بدین ترتیب موتورهای جستجو آن‌ها را وب‌سایت‌های متفاوتی تلقی می‌کنند و همان طور که قبلا اشاره شد، محتوای تکراری خبر بدی برای سئو محسوب می‌شود.

http://www.domainname.com/ سایتی کاملا متفاوت از http://domainname.com/ در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، تک‌تک صفحات وب‌سایت‌تان کپی صفحه‌ی دیگری خواهند بود که از لحاظ استانداردهای سئو وحشتناک است. برای جلوگیری از این امر سرور میزبان‌تان می‌تواند یک سیستم ریدایرکت راه‌اندازی کند.

سعید محسن زاده

سعید محسن زاده هستم ، متخصص سئو و گوگل آنالیتیکز، گوگل وبمستر و کلا عاشق گوگل و وردپرس

شاید به این مقالات هم علاقمند باشید