گوگل وبمستر ابزاری برای بهبود سئو سایت

گوگل وبمستر ابزاری برای بهبود سئو سایت

گوگل وبمستر، ابزاری برای بهینه سازی سایت

کنسول جست و جوی گوگل: کنترل سئو سایت شما

این روزها روش‌های زیادی برای بررسی چگونگی عملکرد وب‌سایت شما وجود دارد. متداول‌ترین روش که افراد از آن استفاده می‌کنند Google Analytics است. Google Analytics یک ابزار عالی برای نظارت بر سایت است. با این حال، برای نظارت بر اقدامات و پیگیری موارد مربوط به SEO ابزاری دشواری است. و متأسفانه اغلب ابزارهایی که می‌توانند بر اقدامات سئو سایت شما نظارت کنند، هزینه‌ی زیادی خواهند داشت. ، امروز، من ابزار رایگان و قدرتمندی را از ابتدا برای شما توضیح می دهم: کنسول جست و جوی گوگل.

این اولین مطلب من در رابطه با کنسول جست و جوی گوگل است. ما آیتم های منوی اصلی را در Google Search Console و با شروع از Search Appearance بررسی می‌کنیم.

Google Search Console چیست؟

قبل از مراجعه به کنسول Google Search، شاید به این فکر کنید که اولین نقطه کجاست؟ گوگل روش زیر را در تعریف متا از کنسول Google Search خود ارائه می‌دهد: « کنسول Google Search گزارش‌های دقیقی را در رابطه با نمایش صفحات در گوگل ارائه می‌کند.»

این مسئله قطعاً درست است اما سؤال‌های دیگری را نیز باقی می‌گذارد. عملکرد کنسول Google Search خیلی بیشتر از نمایش صفحات در گوگل است. این کنسول به بررسی تمام مواردی می‌پردازد که منجر به نمایش می‌شوند و شامل بک لینک‌ها، crawling (خطاها)، robots.txt، نقشه‌های سایت و … هستند. و در درجه‌ی اول، کنسول Google Search بعضی داده‌های پرس و جوی جست و جو را نمایش می‌دهد. می‌توانید کنسول Google Search خود را با ورود به حساب گوگل خود پیدا کنید. و در صورتی که هنوز GSC خود را تنظیم نکردید، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید. در بیست می ۲۰۱۵، گوگل اعلام کرد که ابزار Google Webmaster دیگر قادر به پوشش مبنای کاربری ابزار نیست. تنها بخشی از مبنای کاربری «webmaster» نامیده می‌شود. به همین دلیل، گوگل نام این ابزار را به (Google Search Console (GSC تغییر داده است.

Search Appearance

search appearence

منوی Search Appearance دیدگاه‌های زیادی را ارائه می‌دهد: نحوه‌ی نمایش وب سایت شما در نتایج جست‌وجو. در واقع شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر مرتبط با ظاهر جست و جو (search appearance) روی «i» کلیک کنید:

search

می‌توانید برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در رابطه با یک بخش مشخص و چگونگی تأثیر آن بر ظاهر آن روی هر بخشی از نتایج جست و جو کلیک کنید.

Structured Data

در بخش Structured Data می‌توانید تعدادی از صفحات را پیدا کنید که دارای بعضی انواع داده‌های سازمان‌دهی شده مانند shcema.org یا RDFa باشند. داده‌های سازمان‌دهی شده به این معنی است که در یک صفحه با یک برچسب مشخص مانند «محصول» عناصر معینی خواهید داشت. این مسئله برای موتورهای جست و جو مشخص می‌کند که یک صفحه برای این محصول وجود دارد. درضمن می‌توانید بخش‌هایی مانند رتبه‌بندی یا قیمت محصول خود را اضافه کنید که ممکن است در نتایج جست و جو نیز ظاهر شوند. ما توصیه می‌کنیم که داده‌های schema.org را با استفاده از JSON-LD یا میکرودیتا اضافه کنید.

Structured Data

اگر هر صفحه‌ی در سایت شما دارای تنظیمات صحیح داده‌های سازمان‌دهی شده‌ نباشد، کنسول Google Search یک خط قرمز به نام «Items with Errors» را به شما نمایش می‌دهد. GSC نیز به صورت خودکار و بر اساس تعداد «آیتم‌های با خطا» به مرتب‌سازی می‌پردازد بنابراین مهم‌ترین خطاها در اولویت قرار می‌گیرند. برای نمایش صفحات مربوط به این خطاها روی یکی از خطوط جدول کلیک کنید. با این کار لیستی از تمام صفحات مشخص همراه با خطا با Data Type انتخابی نمایش داده می‌شود. شما نیز می‌توانید یک فهرست مناسب از اقدامات سایت خود را بر اساس این URLها ایجاد کنید.

Rich Cardها

گاهی اوقات گوگل تلاش می‌کند به سؤال کاربر در صفحات نتیجه‌ی جست و جو پاسخ دهد. گوگل این کار را با نمایش Rich Card به کاربر انجام می‌دهد. این می‌تواند یک دستورالعمل، فهرست رستوران همراه با رتبه‌بندی یا یک نتیجه‌ی محصول باشد که اطلاعات بیشتری را در رابطه با دسترسی یا قیمت‌گذاری دارد. این‌ها فقط چند نمونه هستند. اگر وب سایت شما به‌درستی تنظیم شده باشد، از داده‌های سازمان‌دهی شده برای تنظیم rich cardها استفاده می‌کند. در کنسول Google Search در Search Appearance خطاهایی را پیدا می‌کنید که گوگل در داده‌های شما پیدا می‌کند. این در صورتی است که گوگل داده‌های سازمان‌دهی شده‌ی rich card را روی سایت شما پیدا کند. این خطاها به سه سطح تقسیم می‌شوند:

  1. سطح اول فهرستی از مجموعه‌ی خطاها یا پیشنهادات را ارائه می‌کند. این خطاها بر اساس نوع کارت گروه‌بندی می‌شوند و شما نیز می‌توانید برای جزئیات بیشتری روی یک سطح کلیک کنید.
  2. سطح دوم در گزارش فهرستی از کل خطاهای بحرانی و غیربحرانی (خطاهای فیلدهای ضروری) را برای یک نوع کارت منتخب نمایش می‌دهد. مجدداً می‌توانید بعد از کلیک روی سطر جزئیات بیشتری را پیدا کنید.

در این بخش با سه وضعیت روبرو می‌شویم: غیر معتبر (بحرانی، در حال حاضر درست شود)، قابل‌بهبود (مناسب برای تعمیر) و کاملاً بهبود یافته (عملیات به خوبی انجام شده است).

  1. سطح سوم به شما اجازه می‌دهد کل صفحات را همراه با کارت‌های یک نوع منتخب و تحت تأثیر یک قانون منتخب نمایش دهید. بعد از کلیک روی یک سطر، یک تعمیر پیشنهادی را پیدا می‌کنید.

Data Highlighter

Data Highlighter برطرف کردن مشکلات بخش Structured Data را بسیار ساده‌تر می‌سازد. برای مثال، یکی از URLهایی را انتخاب کنید که دارای تنظیمات اشتباه Structured Data است و به GSC اعلام می‌کند بر کدام اطلاعات باید تأکید کنید: با این کار یک نمای زنده از آن صفحه نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید هر عنصری را روی آن صفحه انتخاب کنید. با انتخاب یک عنصر می‌توانید بر عنصر مشخصی تأکید کنید. برای مثال، برای یک مقاله می‌توانید مجموعه‌ای از نشانه‌گذاری‌ها را به یک عنصر متناظر روی صفحه اضافه کنید:

Data Highlighter

با این کار Strucutred Data حداقل برای Google اضافه می‌شود.

Data Highlighter2

HTML Improvements

این صفحه کاملاً سرراست است. و توضیحات متا یا meta descriptionهای وب سایت، تگ‌های عنوان و محتویات غیرقابل شاخص گذاری را بررسی می‌کند. در صورتی که کنسول Google Search، meta descriptionهایی را پیدا کند که بسیار طولانی، کوتاه یا مضاعف باشند، تعدادی از صفحات را نمایش می‌دهند و لینک نیز قابل کلیک خواهد بود:

HTML Improvements

همین مسئله برای تگ‌های عنوان غیرمفید یا خیلی کوتاه یا خیلی بلند، مضاعف یا مفقود و برای هر محتویاتی که GSC غیرقابل شاخص گذاری بداند، صدق می‌کند. کلیک روی کلمه‌ی لینک شده شما را به فهرستی از meta descriptionها یا عناوین صفحات پرخطا هدایت می‌کند. می‌توانید بفهمید که این اتفاق دقیقاً در چه صفحه‌ای رخ می‌دهد. بنابراین اقدامات بیشتری را به آن لیست اضافه کنید!

Accelerated Mobile Pages (صفحات سریع موبایل)

Accelerated Mobile Pages یا AMP روشی برای دسترسی آسان‌تر به صفحات در دستگاه‌های موبایل است. لازم به ذکر است که برای عملکرد صحیح AMP، باید صفحات معتبر  و منطبق AMP را با نشانه‌گذاری صحیح schema.org ایجاد کنید. و باید مطمئن شوید که این صفحات AMP به درستی به یکدیگر لینک شده‌اند. ممکن است نیاز به تنظیم یک وب سایت دوم داشته باشید به همین دلیل ابزارهایی وجود دارند که به شما در حفظ احتمالات و توسعه‌ی آینده‌ی AMP کمک می‌کنند.

Accelerated Mobile Pages

در کنسول Google Search یک گزارش دیباگ را در مورد صفحات AMP خود پیدا می‌کنید. گوگل این گزارش را به عنوان اولین لایه‌ی اطلاعاتی مربوط به صفحات AMP شما تنظیم می‌کند: نکات بیشتری در این گزارش وجود دارد. گزارش فعلی یک مرور سریع از خطاهای AMP شما ارائه می‌دهد که می‌توانید به ازای هر نوع خطا و URL مشخص تحلیل کنید. این گزارش به شما در یافتن متداول‌ترین مشکلات AMP در وب‌سایت کمک می‌کند و می‌توانید این مشکلات را برطرف کنید.

بهینه‌سازی search appearance

مشاهده می‌کنید که می‌توانید اقدامات متعددی را در رابطه با نتایج جست و جوی خود در ظاهر گوگل و بهینه‌سازی آن برای شفاف‌سازی بیشتر در گوگل بپردازید. بهینه‌سازی ظاهر جست و جو ممکن است اثر کمی بر رتبه‌بندی شما داشته باشد ولی قطعاً نرخ کلیک گوگل را افزایش می‌دهد. و ارزش تلاش کردن را دارد.

شما چطور فکر می‌کنید؟ آیا تجربه‌ی استفاده از کنسول Google Search را به این صورت دارید؟ یا نکات بیشتری را می‌دانید! آن را در کامنت‌ها به اشتراک بگذارید!

سعید محسن زاده

سعید محسن زاده هستم ، بیش از سه سال است که در حال کسب تجربه و مطالعه مستمر در زمینه وردرپرس و بازاریابی آنلاین هستم. علم و صنعتی زنده و پویا با گستردگی فراوان که امروزه با زندگی همه ما عجین شده است. از اینرو همواره در اشتیاق آموختن رویکرد های نوین دیجیتال مارکتینگ و کسب تجربه های جدید در این زمینه هستم.

شاید به این مقالات هم علاقمند باشید
ارسال دیدگاه