rel-canonical

راهنمای جامع REL=Canonical

یک آدرس کانونیکال به شما اجازه می‌دهد تا به موتورهای جست‌وجو بگویید که آدرس‌های مشابه مشخص، در واقع یکی و یکسان هستند. بعضی‌اوقات شما محصول و محتویاتی دارید که تحت آدرس‌های متعدد یا حتی وب‌سایت‌های متعددی قابل‌دسترسی هستند. در این زمان استفاده از یک آدرس کانونیکال، یک لینک برچسب HTML با نشانه‌ی rel=canonical، بدون لطمه زدن به رتبه‌بندی شما امکان‌پذیر است.

المان لینک کانونیکال چیست؟

تاریخچه‌ی rel=canonical

در فوریه‌ی ۲۰۰۹، گوگل، بینگ و یاهو، المان لینک کانونیکال را معرفی کردند. درصورتی‌که بخواهید در مورد تاریخچه‌ی آن بدانید، احتمالاً پست Matt Cutt، آسان‌ترین نوشته در این مورد خواهد بود. با وجود اینکه این ایده آسان است، جزئیات نحوه‌ی استفاده از آن پیچیده گردید.

المان rel=canonical، که اغلب “لینک کانولیکال” نامیده می‌شود، یک المان HTML است که به مدیران وب سایت کمک می‌کند تا از مسائل مربوط به محتوای تکراری جلوگیری کنند. لینک کانونیکال، این کار را با مشخص کردن “آدرس کانونیکال”، نسخه‌ی ارجح صفحه‌ی وب، انجام می‌دهد. استفاده از آن سئو‌‌ سایت را بهبود می‌دهد.

ایده‌ی آن آسان است؛ اگر شما نسخه‌های مشابه متعددی از محتوای یکسان دارید، یکی را به‌عنوان نسخه‌ی کانونیکال انتخاب کرده و موتورهای جست‌وجو را به آن ارجاع می‌دهید. این کار مشکل محتوای تکراری را درجایی که موتورهای جست‌وجو نمی‌دانند که کدام نسخه‌ی محتوا را نشان دهند، حل می‌کند. این مقاله شما را با موارد کاربرد و عدم کاربرد این المان، آشنا می‌کند.

فواید rel=canonical بر سئو (بهینه‌سازی موتور جست‌وجو)

انتخاب یک آدرس کانونیکال برای هر دسته‌ای از آدرس‌های مشابه، سئوی سایت شما را بهبود می‌دهد. ازآنجاکه موتور جست‌وجو می‌داند که کدام نسخه کانونیکال است، می‌تواند تمام لینک‌های مربوط به تمام نسخه‌های مختلف را همانند نسخه‌ی واحد، به‌حساب آورد. تنظیم یک کانونیکال مشابه انجام یک ریدایرکت ۳۰۱ است اما درواقع بدون انجام ریدایرکت (ارجاع به آدرسی دیگر).

rel-canonical2

فرآیند کانونیکال کردن

زمانی که گزینه‌های متعددی برای یک آدرس محصولات دارید، کانونیکال کردن، فرآیند انتخاب یکی از آن‌ها است. در بسیاری از موارد این انتخاب واضح است: یک آدرس بهتر از سایرین خواهد بود. در بعضی موارد ممکن است به این واضحی نباشد، اما با این‌ وجود نیز آسان است: یکی را انتخاب کنید! کانونیکال نکردن آدرس‌هایتان همواره از کانولیکال کردن آن‌ها بدتر خواهد بود.

چگونه آدرس‌های کانونیکال را تنظیم کنید

نمونه‌ی درست استفاده از rel=canonical

فرض کنیم شما دو نسخه از صفحه‌ی یکسان دارید. محتوای دقیقاً ۱۰۰% یکسان. تفاوت آن‌ها در این است که آن‌ها در بخش‌های مجزای سایتتان قرار دارند و بدین علت، رنگ پس‌زمینه و آیتم منوی فعال آن‌ها متفاوت است. می‌دانیم که هر دو نسخه از سایت‌های دیگر لینک شده‌اند، ولی به‌طور آشکار خود محتوا ارزشمند است. کدام نسخه را موتور جست‌وجو باید نشان دهد؟ کسی نمی‌داند.

به‌عنوان‌مثال، موارد زیر آدرس‌های فرضی هستند:

http://example.com/wordpress/seo-plugin

http://example.com/wordpress/plugins/seo

این موردی است که rel=canonical برای آن به وجود آمده است. مخصوصاً در بسیاری از سیستم‌های تجارت الکترونیکی، این مورد (متأسفانه) اغلب پیش می‌آید. یک محصول، وابسته به اینکه چگونه به آن ارجاع شود، چندین آدرس متفاوت دارد. شما می‌توانید rel=canonical را مطابق زیر به‌کارگیرید:

  1. یکی از دو صفحه‌تان را به‌عنوان نسخه‌ی کانونیکال انتخاب کنید. نسخه‌ای باید باشد که فکر می‌کنید مهم‌ترین است. اگر اهمیتی ندارد، یکی را که دارای لینک یا بازدیدکننده‌های بیش‌تری است را انتخاب کنید. اگر همه‌ی موارد یکسان است، سکه بیندازید، لازم است که یکی را انتخاب کنید.
  2. یک لینک rel=canonical از صفحه‌ی غیر کانونیکال به صفحه‌ی کانونیکال اضافه کنید. پس اگر ما کوتاه‌ترین آدرس را به‌عنوان آدرس کانونیکال مان انتخاب کنیم، آدرس دیگر به کوتاه‌ترین آدرس، همانند بخش هدر(<head>) صفحه، لینک می‌شود.

<link rel=”canonical” href=”http://example.com/wordpress/seo-plugin/”&gt;

به همین سادگی، نه چیزی بیش‌تر و نه کمتر.

کاری که این عمل انجام می‌دهد، “ادغام” دو صفحه در یک صفحه ازنظر موتور جست‌وجو، است. این عمل یک “ریدایرکت نرم”، بدون ریدایرکت کاربر است. در این حال لینک‌های هردوی آدرس‌ها برای یک نسخه‌ی کانونیکال واحد آدرس، به‌حساب می‌آید.

تنظیم کانونیکال در افزونه Yoast Seo

اگر از افزونه‌ی وردپرس Yoast استفاده کنید، می‌توانید کانونیکال انواع صفحه را با استفاده از این افزونه تغییر دهید. تنها درصورتی‌که بخواهید تا کانونیکال را به چیزی متفاوت از آدرس کنونی صفحه تغییر دهید، باید این کار را انجام دهید. هم‌اکنون، افزونه  Yoast آدرس کانونیکال موجود را، تقریباً برای هر نوع صفحه‌ای در وردپرس، ارائه می‌دهد.

برای انواع پست، صفحه و پست‌های سفارشی، می‌توانید کانونیکال را در تب Advanced متاباکس افزونه Yaost، ویرایش کنید.

برای طبقه‌بندی، برچسب و سایر موارد رده‌بندی، می‌توانید آن‌ها را نیز در متاباکس افزونه Yoast، در همان محل، تغییر دهید. اگر شما موارد استفاده‌ی پیشرفته دیگری دارید، همواره می‌توانید از فیلتر wpseo_canonical  برای تغییر خروجی افزونه  Yoast استفاده کنید.

چه زمانی باید از آدرس‌های کانونیکال استفاده کنید؟

ریدایرکت ۳۰۱ یا کانونیکال؟

اگر شما حق انتخاب بین انجام ریدایرکت ۳۰۱ و تنظیم کانونیکال را دارید، چه باید کنید؟ پاسخ آسان است: اگر دلایل فنی برای عدم انجام ریدایرکت وجود ندارد، همواره باید ریدایرکت کنید. اگر شما به دلیل مختل شدن تجربه‌ی کاربر یا سایر موارد مسئله‌ساز، نمی‌توانید ریدایرکت کنید: یک آدرس کانونیکال تنظیم کنید.

آیا یک صفحه باید یک آدرس کانونیکال خودارجاع داشته باشد؟

در مثال بالا، ما صفحه غیرکانونیکال را به نسخه‌ی کانونیکال لینک کردیم. اما آیا یک صفحه باید یک rel=canonical برای خودش تنظیم کند؟ این مورد، یک مسئله‌ی بسیار بحث‌برانگیز بین سئو;کارها است. در Yoast، ما یک ترجیح غالب برای داشتن یک المان لینک کانونیکال برای هر صفحه داریم و گوگل تأیید کرده است که این کار بهترین است. علت این است که اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) به پارامترهای آدرس، بدون تغییر محتوا، اجازه می‌دهند. به همین خاطر همه‌ی این آدرس‌ها محتوای یکسانی را نشان خواهند داد:

http://example.com/wordpress/seo-plugin

http://example.com/wordpress/seo-plugin/?isnt=it-awesome

http://example.com/wordpress/seo-plugin/?cmpgn=twitter

http://example.com/wordpress/seo-plugin/?cmpgn=facebook

مسئله: اگر شما یک کانونیکال خود ارجاع بر روی صفحه ندارید تا به بهترین نسخه‌ی آدرس اشاره کند، شما خود را در معرض خطر این مسئله قرار می‌دهید. حتی اگر خودتان این کار را انجام ندهید، فرد دیگری این کار را برای شما انجام خواهد داد و منجر به مسئله‌ی محتوای تکراری می‌شود. پس اضافه کردن یک کانونیکال خود ارجاع به آدرس‌های مابین سایتتان، یک حرکت سئوی تدافعی، است. خوشبختانه، افزونه‌ی Yoast ، این کار را برای شما انجام می‌دهد.

آدرس‌های کانونیکال مابین دامنه

شما ممکن است محتوای یکسانی در چندین دامنه داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، مجله‌ی موتور جست‌وجو (Search Engine Journal) به‌طور منظم مقالات example.com را بازنشر می‌دهد (با اجازه‌ی صریح). به همه‌ی آن مقالات نگاه کنید، خواهید دید که یک لینک rel=canonical را دقیقاً به مقاله‌ی اصلی ما ارجاع می‌دهند. این بدین معنی است که تمامی لینک‌هایی که به نسخه‌ی مقاله‌ی خودشان اشاره می‌کنند، برای رتبه‌بندی نسخه‌ی کانونیکال ما، به‌حساب می‌آیند. آن‌ها از محتوای ما برای راضی کردن مخاطبانشان استفاده می‌کنند؛ ما نیز سود واضحی از این می‌بریم. همه سود می‌برند.

آدرس‌های کانونیکال معیوب: مسائل رایج

موارد زیادی وجود دارد که نشان‌دهنده‌ی این است که کاربرد اشتباه rel=canonical می‌تواند منجر به مسائل بزرگی شود. سایت‌های متعددی را می‌شناسم که کانونیکال بر روی صفحه اصلی‌شان داشتند که به یک مقاله اشاره می‌کرد و تماماً صفحه اصلی‌شان را از نتایج جست‌وجو از دست دادند. موارد زیادی وجود دارد که شما نباید با rel=canonical انجام دهید. مهم‌ترین آن‌ها در زیر آمده است:

  • یک آرشیو صفحه‌بندی شده را به صفحه‌ی اول کانونیکال نکنید. rel=canonical صفحه‌ی ۲ باید به صفحه‌ی ۲ ارجاع دهد. اگر آن را به صفحه ۱ ارجاع دهید، موتورهای جست‌وجو درواقع، لینک‌های صفحات عمیق‌تر آرشیو را نشان نخواهد داد.
  • آن‌ها را به‌طور ۱۰۰% مشخص کنید. برای دلایل مختلف، اکثر سایت‌ها از لینک‌های مربوط به پروتکل استفاده می‌کنند، بدین معنی که آن‌ها http / https را از آدرس‌هایشان کم می‌کنند. این کار را بر روی کانونیکال هایتان انجام ندهید. شما یک اولویت دارید. آن را نشان دهید. می توانید مقاله ” پیش به سوی SSl و ارتباط آن با سئو سایت ” را در این قسمت مطالعه بفرمائید.
  • کانونیکال خود را بر روی آدرس درخواستی پایه‌ریزی کنید. اگر از متغیرهایی مانند دامنه یا آدرس درخواستی استفاده‌شده برای دسترسی به صفحه‌ی موجود، درحالی‌که کانونیکال خود را ایجاد می‌کنید، استفاده می‌کنید، این کار را اشتباه انجام می‌دهید. محتوای شما باید از آدرس‌های خودشان آگاه باشند. در غیر این صورت، شما ممکن است هنوز محتوای یکسانی به‌عنوان‌مثال بر روی com و http://www.example.com داشته باشید و هر دو را به همدیگر کانونیکال کنید.
  • لینک‌های rel=canonical چندگانه بر روی یک صفحه‌ی باعث بی‌نظمی زیاد می‌شود. بعضی‌اوقات توسعه‌دهنده‌ی یک افزونه فکر می‌کند که بزرگ‌ترین هدیه‌ی خداوند برای بشریت است و درباره‌ی چگونگی افزودن یک کانونیکال به صفحه، بهترین چیزها را می‌داند. بعضی‌اوقات آن توسعه‌دهنده راست می‌گوید. اما ازآنجاکه همه‌ی شما نمی‌توانید مانند من باشید، آن‌ها بعضی‌اوقات به‌طور حتم دچار اشتباه نیز هستند. زمانی که ما با این مسئله در افزونه‌های ورد پرس مواجه شدیم، ما سعی کردیم تا به این توسعه‌دهنده‌ها دسترسی پیدا کنیم و به آن‌ها آموزش دهیم تا این کار را انجام ندهند، اما این مورد پیش می‌آید. و زمانی که این اتفاق بیافتد، نتایج تماماً غیرقابل‌پیش‌بینی است.

rel=canonical و شبکه‌های اجتماعی

فیس‌بوک و توییتر نیز rel=canonical را قبول دارند. این ممکن است منجر به ایجاد شرایط غیرعادی شود. اگر شما یک آدرس را در فیس‌بوک به اشتراک بگذارید که ارجاع کانونیکالی در جای دیگر دارد، فیس‌بوک جزئیات آن آدرس کانونیکال را به اشتراک می‌گذارد. درواقع، اگر شما یک دکمه‌ی like بر روی صفحه‌ای که دارای ارجاع کانونیکال در جای دیگر است، اضافه کنید، نشان خواهد داد که این like برای آدرس کانونیکال به‌حساب خواهد آمد نه برای آدرس کنونی. توییتر نیز به همین صورت کار می‌کند.

کاربردهای پیشرفته‌ی rel=canonical

هدر HTTP لینک کانونیکال

گوگل نیز از یک هدر HTTP لینک کانونیکال پشتیبانی می‌کند.این هدر شبیه این است:

Link: <http://www.example.com/white-paper.pdf&gt;;

  rel=”canonical”

هدرهای HTTP لینک کانونیکال، هنگام کانونیکال کردن فایل‌هایی مانند PDF ،می‌توانند بسیار کارآمد باشند، پس بهتر است بدانید که این امکان وجود دارد.

استفاده از rel=canonical بر روی صفحاتی که خیلی شبیه به هم نیستند

درحالی‌که من این را توصیه نمی‌کنم، شما قطعاً می‌توانید از rel=canonical، بسیار استفاده کنید. گوگل این کار را به میزان مسخره‌ای قبول دارد، که در آنجا شما می‌توانید تعداد زیادی از محتواهای متفاوت را به دیگر محتواها کانونیکال کنید. اگر گوگل مچ شما را بگیرد، دیگر به کانونیکال‌های سایت شما اعتماد نخواهد داشت که منجر به آسیب بیش‌تر برای شما می‌شود.

نتیجه‌گیری: rel=canonical یک ابزار قدرت است

rel=canonical یک ابزار قدرتمند در جعبه‌ابزار سئو سایت شماست، اما همانند هر ابزار قدرتی، شما باید آن را هوشمندانه به کار ببرید زیرا که ممکن است به‌سادگی به خودتان ضربه بزنید. برای سایت‌های بزرگ، فرآیند کانونیکال کردن می‌تواند بسیار مهم باشد و منجر به بهبودهای عمده‌ی سئو شود.

گوگل پلاس
توئیتر
لینکدین