چگونه رتبه سایت خود را با تجربه کاربری بهبود ببخشید

تجربه ی کاربر تنها یک اصطلاح و جلوه نیست که بتوانید بعدا انجام داده یا چشم پوشی کنید. بلکه می تواند به معنای تفاوت میان محبوبیت و عدم محبوبیت برای وب سایت شما باشد. یک تجربه ی دشوار، گیج کننده و تلخ به اعتبار برندتان، نرخ تبلدیلتان و در نهایت سئو سایت شما آسیب خواهد زد. چشم پوشی کردن از این نوع از بهینه سازی ها در چند سال گذشته مشکلی نداشت اما امروزه برای این کار توجیهی وجود ندارد.

در این مقاله، می خواهم تا پنج روش اثبات شده تجربه ی کاربر (UX)  که توسط گوگل مطرح شده یا توسط متخصصین مورد تحقیق قرار گرفته را بررسی نمایم. اینها روش هایی هستند که می توانید برای فراهم کردن تجربه ای بهتر برای کاربرتان و بهبود سئو سایت تان به طور همزمان استفاده کنید.

سئو-سایت

۱- چرا بهبود تجربه کاربری ( UX ) به سئو سایت ( SEO ) کمک می کند؟

UX و SEO به صورتی جدانشدنی به یکدیگر پیوند خورده اند که علت آن بستگی به چندین فاکتور دارد:

. نرخ بازگشت: درصد کاربرانی که فورا از صفحه ی شما خارج می شوند، بدون اینکه صفحه دومی از وب سایت شما را ببینند.

. نرخ کلیک برای ورود: درصد کاربرانی که از نتایج جستجوی گوگل برای ورود به سایت شما کلیک می کنند.

. سرعت سایت: اینکه سایت شما با چه سرعتی بارگذاری می شود

. دسترسی پذیری: اینکه سایت شما چقدر خوب روی تمام دستگاه ها برای همه ی افراد نشان داده می شود.

اگر هر یک از این فاکتورها در نظر گرفته نشده و یا بهینه سازی نشده باشند، به سئو سایت خود آسیب می زنید. به همین سادگی. رتبه دادن به کلمات کلیدی هدفتان سخت تر خواهد بود و به طور مداوم در جستجو برتری خواهید داشت.

گوگل به UX اهمیت می دهد، پس سایت هایی که به این موضوع اهمیت نمی دهند را جریمه می کند. اگر با گوگل امتیاز گرفته باشید، آنها می توانند با ارسال ترافیک بسیار زیادی به سمت شما، به شما پاداش دهند.

۲- نرخ کلیلک برای ورودتان را با توضیحات مفید بهبود ببخشید

هنگامی که گوگل صفحه ی شما را رتبه بندی می کند، یک برآورد تجربی را اعمال می کند. این مسئله به خاطر الگوریتم برآورد تجربی آنها است اما هنوز ناقص است. ( این الگوریتم اخیرا با یک بروزرسانی بزرگ به صورت هوشمندانه ای عمل خواهد کرد ) به همین خاطر، گوگل همیشه رتبه بندی اش را برمبنای اینکه چه چیزی واقعا کلیک و خوانده شده، تنظیم می کند.

پس، تنها رتبه بندی کردن صفحه ی اصلی برای یک کلمه ی کلیدی کافی نیست. اگر عنوان و توضیح شما به صورت ضعیف نوشته شده و گمراه کننده باشد به محض اینکه کاربران این موضوع را بفهمند، همانند یک سنگ سقوط می کنید.

بدست آوردن کلیک مهم است اما اگر مراجعه کنندگان گمراه شوند، باعث می شوید تا نرخ بازگشتتان به سرعت بالا برود و به SEO خود آسیب بزنید.

به طور خلاصه:

  • به کاربران چیزی را بگویید که انتظار دارند
  • به کاربران ارزش عناوین و توضیحات دقیق را نشان دهید

۳- کاهش استفاده از پنجره های پاپ آپ

بدترین تجربه ای که تا کنون با پنجره های باز شو داشته ام: کلیک کردن برای ورود به یک سایت از نتایج جستجوی گوگل و باز شدن فوری دو پنجره ی باز شو ی تمام صفحه پس از آن بود، هر دوی آنها را کنار گذاشتم، تنها برای اینکه سومی ظاهر شود!

زمانی که پنجره های باز شو را بستم، به قدری از طراحی نفرت انگیز آزرده شده بودم که فورا از آن سایت خارج شدم.

شما می خواهید پیشگام باشید اما نمی خواهید کسی را آزار دهید. قطعا هر کسی می تواند با پیش گامی بیشتر، کارهای بیشتری انجام دهد اما اگر نیاز دارید تا بیاندیشید که آیا در مورد پنجره های باز شویتان خیلی تهاجمی بوده اید یا نه، قطعا چنین هستید.

سعی کنید که تنها از یک پنجره بازشو ( پاپ آپ ) استفاده کنید. اگر از یک پنجره ی باز شوی خروج استفاده می کنید، در همین حد آن را رها کنید. اگر از یک شبکه ی خوش آمد گویی استفاده می کنید، پنجره های باز شو را با مرور کردن کاربر فعال نکنید.

روشی بهتر و مودبانه تر، فعال کردن پنجره های باز شو با ارتقا محتوی است. در چنین حالتی، از کاربر درباره ی پنجره ی باز شو سوال می شود و کاربر با دیدن آن آزرده نمی شود. این نوع از پنجره های باز شو نرخ تبدیل ۷۸۵% در مقایسه با سایر هم نوع های خودکار دارند، پس دیگر توجیهی وجود ندارد.

به طور خلاصه:

  • اگر برای کاربر این امکان وجود داشته باشد تا دو یا چند پنجره ی باز شو را پشت سر هم ببیند، برخی از آنها را غیر فعال کنید
  • سعی کنید تا از ارتقا محتوی استفاده کنید به جای اینکه از پنجره های باز شو خودکار استفاده کنید.

۴- از مقدمه استفاده کنید تا محتوی خود را بسیار مفید تر نمایید

اگر تنها اولین پاراگراف یک داستان در یک روزنامه را خوانده باشید، می دانید که چقدر از جان کلام آن را متوجه شده اید؟

محتوی وب سایت شما هم باید به همین شکل باشد.

اگر با داستان های مبهم یا سرمقاله ی درهم و برهم شروع کرده باشید، تقریبا به بدی دیگران کار انجام می دهید. با نوید دادن محتوای باارزش و مشخص کردن توقعات درست از اولین جمله، خود را از سایرین جدا کنید.

برایان دین (Brian Dean) انواع مختلفی از این روش قدیمی رسانه دارد که برای کمک به محتوی نویسندگان به روز رسانی شده است و روش APP نامیده می شود و بسیار آشنا است.

این روش اساسا می کوید که هر مقدمه باید متشکل از سه مولفه باشد:

  1. موافقت کردن: عبارتی که خواننده با آن موافقت خواهد کرد. “بدست آوردن ترافیک برای وبلاگ جدیدت تقریبا غیر ممکن است، مگه نه؟”
  2. نوید دادن: اینکه قرار است درمورد مشکل آنها چه کاری انجام دهید. “من هم به همین فکر می کردم. اما روشی پیدا کردم که به شما کمک می کند تا ترافیک را بدون پرداختن یک پنی برای تبلیغات، ۳۵۸% بهبود بدهید”
  3. پیش نمایش: نشان دادن بخشی از چیزی که قرار است بیاید. “پس، در این مقاله می خواهم تا دقیقا به شما نشان بدهم که چطور این کار را انجام دادم و به شما یک چک لیست ۳۸ نکته ای بدهم که می توانید از آن برای بدست آوردن نتایجی مشابه استفاده کنید”

مثالی که در بالا استفاده کردم ساختگی است، اما باعث می شود تا آرزو کنم که چنین مقاله ای با این مقدمه وجود داشت تا آن را مطالعه می کردم. و به ببینم که این مقاله تا چه میزان خوانندگان را در مسیرشان متوقف می کرد، اگر بازگشت را لحاظ کرده بودند؟

همه ی این موارد در کنار یکدیگر جمع می شوند تا نرخ بازگشت شما را کاهش و رتبه بندی شما را بهبود دهد و به خوانندکانتان ارزش بیشتری را پیشنهاد کنند.

به طور خلاصه:

  • پاراگراف اولتان را هدر ندهید – از آن استفاده کنید تا خواننده را به تمامی مقاله تان آگاه سازید.
  • از روش APP – روش هرم معکوس، به عنوان یک چارچوب برای مقدمه ای عالی استفاده کنید

۵- سرعت سایتتان را بهبود ببخشید

پنج سال از زمانی که گوگل اعلام کرده که سرعت سایت روی سئو سایت تاثیر می گذارد، می گذرد:

احتمالا شنیده اید که گوگل در وب سایت . برنامه های کاربردی بسیار به سرعت توجه می کند، به عنوان بخشی از این توجه، امروز سیگنال جدیدی در الگوریتم رتبه بندی جستجو به کار می بریم : سرعت سایت. سرعت سایت نشانگر میزان سرعت پاسخ وب سایت به درخواست وب است.

به طور کلی، سایت شما باید در کمتر از ۴ ثانیه بارگذاری شود. حتی در ۴ ثانیه هم به نرخ های تبدیل و بازگشت تان ضربه زده اید.

یک پژوهشگر از کیسمتریک (Kissmetrics) در سال ۲۰۱۱ یافته است که ۴۰% از افراد، وب سایتی را که برای بارگذاری بیش از سه ثانیه وقت بگیرد را ترک می کنند. و سال ها بعد در زمانی که انتظارات سرعت بالاتر و بالاتر می رود، می توانید فرض کنید که آمار ترسناک تر می شوند.

پس، چگونه می خواهید با چنین مسئله ای رقابت کنید؟

ساده ترین راه برای بهبود سرعت سایت استفاده از یک CDN (شبکه ی انتقال محتوی) است.

این برنامه با بارگذاری فایل های ایستا در سرورهای سراسر دنیا و سپس انتقال محتوی به کاربران از سریعترین و نزدیک ترین سرور کار می کند. این کار بدین معنی است که بدون توجه به اینکه شما یا کاربرتان در کجای دنیا هستید، می توانید محتوی را با سرعت نور انتقال دهید.

برای مثال، Incapsula را در نظر بگیرید: وب سایت هایی که از Incapsula CDN استفاده می کنند ۵۰% سریعتر هستند و تا ۷۰% پهنای باند کمتری مصرف می کنند.

می تونید پلاگین را نیز ذخیره کنید تا اندازه ی کد و تصویر سایت را کاهش دهید، سرعت سایت را به طور کارآمد و هیچگونه تلاشی از سمت شما بالا ببرید. برای برای نکات بیشتر برای نحوه ی بهینه کردن زمان بارگذاری صفحه، این راهنما را ببینید.

به طور خلاصه:

  • از یک CDN برای بهبود سرعت سایتتان به اندازه ی ۵۰% استفاده کنید
  • مطمئن شوید که ذخیره کننده ی پلاگینی را می گیرید که کدتان را کوچک می کند و تصاویر را فشرده می سازد تا زمان بارگذاریتان را کاهش دهد.

۶- هیچگاه از امکان دسترسی و پاسخگویی چشم پوشی نکنید

همه ی کسانی که از سایت شما استفاده می کنند دارای دستگاه ها و توانایی های یکسان نیستند. برای مثال، برای هر ۱۰۰ بازدید کننده، ۵ نفر کور رنگی خواهد داشت و ۵۶% از ترافیک وب از دستگاه های موبایل می آید.

تنها با توجه به همین دو عبارت، مشخص است که باید به امکان دسترسی توجه کنید.

امکان دسترسی، به مفهوم عام، می تواند به معنای چندین چیز مختلف در دنیای UX باشد:

  1. خدمت رسانی به دستگاه های مختلف
  2. خدمت رسانی به افراد مختلف

صفحات وبی که به خوبی طراحی شده اند، به احتمال زیاد همه ی معیار های دسترس پذیری را خواهند داشت اما در ابتدا چندین نکته ی کلیدی را کنترل کنید:

  • سایتتان را واکنش گرا کنید. اگر از قالبی که توسط فرد دیگری به صورت استاندارد ساخته شده است استفاده می کنید، احتمالا این خاصیت را دارد.
  • از برچسب ها و رنگ برای انتقال اطلاعات استفاده کنید (برای مثال کلیدهایی با رنگ های متضاد و برچسب های متنی)
  • مطمئن شوید که متن شما به خوبی با پس زمینه متضاد است. بدین معنا که هیچ متن قرمز رنگی روی پیش زمینه ی آبی نباشد و هیچ خاکستری روشنی روی سفید قرار نداشته باشد.
  • مطمئن شوید که کلیدها هم بوسیله ماوس قابل کلیک کردن هستند و هم روی صفحه ی لمسی کوچکی قابل ضربه زدن می باشد.
  • همیشه آیکون ها را برچسب گذاری کنید. حتی اگر از ذره بین برای نشان دادن جستجو استفاده کرده باشید، در محل خالی جستجو، به آن برچسب بزنید.

نتیجه گیری

برخلاف برخی از بهینه سازی ها، در زمان بهبود تجربه ی کاربر نیاز به صرف نظر کردن از چیزی ندارید. معمولا، تنها چند کار کوچک است که باعث ایجاد تغییر درباره ی نحوه ی احساس کاربران درمورد سایت شما و چگونگی برخورد گوگل در SERPs می شود.

گوگل پلاس
توئیتر
لینکدین

از این مقاله خوشتان آمد ؟

برای رسیدن به این نقطه تلاش کردیم، از شما می خوایم با ما همراه بشید. به جامعه ما بپیوندید، مطمئن باشید از آدرس ایمیل شما هیچ استفاده تبلیغاتی نمی شه