چگونه الگوریتم رنک برین بر سئو سایت تاثیر می گذارد ؟
بلومبرگ نیوز اخیرا داستانی را در رابطه با برنامهی هوش مصنوعی گوگل به نام «RankBrain» افشا کرده است.
«در طول چند ماه گذشته، یک «بخش بسیار بزرگ» از میلیونها پرس و جویی که افراد در موتور جستوجوی شرکت تایپ کردهاند توسط یک سیستم هوش مصنوعی با نام مستعار RankBrain تفسیر شده است.
بنابراین Google RankBrain چیست، چگونه کار میکند و چگونه بر استراتژی سئوی شما تأثیر میگذارد؟
Google RankBrain چیست؟
RankBrain یک برنامهی هوش مصنوعی است (AI) که برای کمک به پرس و جوهای گوگل به کار میرود.
RankBrain از هوش مصنوعی در مجموعهی تعبیهشده و گستردهای از زبانهای مکتوب در موجودیتهای ریاضی به نام بردارها استفاده میکند که برای کامپیوترها قابل درک است.
در صورتی که RankBrain یک کلمه یا عبارت ناآشنا را ببیند، ماشین میتواند حدس بزند که کدام کلمات یا عبارات دارای یک معنای یکسان هستند و نتیجه را نیز بر همین اساس فیلتر کنند و کنترل پرسوجوهای جستوجو را آسان سازند.
در عمل، برای یک عبارت جست و جو مانند «چند قاشق چایخوری در فنجان؟» RankBrain بر اساس نکاتی مانند کشور سازنده، نتایج مختلفی را نمایش میدهد.
گوگل به Search Engine Land دستور میدهد که RankBrain برای یک پرسوجو در مقایسه با ایالات متحده دارای نتایج متفاوتی در استرالیا است زیرا اندازهگیریهای هر کشور با وجود اسامی مشابه بسیار متفاوت هستند.
از مهندسان جستوجوی گوگل درخواست شد که به بررسی بعضی صفحات بپردازند و حدس بزنند که کدام فناوری موتور جستوجوی گوگل در صدر نتایج جست و جو قرار میگیرد.
بااینکه مهندسین جستوجوی گوگل، ۷۰ درصد مواقع حدس درستی داشتند اما Rank Brain دارای یک نسبت موفقیت ۸۰ درصدی بود.
رویهمرفته، Rank Brain قادر به یادگیری و تشخیص الگوهای جدید و سپس تجدیدنظر در رابطه با SERPS (صفحهی نتایج موتور جست و جو) بر اساس دانش جدید است.
RankBrain تا چه اندازه حائز اهمیت است؟
RankBrain یکی از «صدها» سیگنالی است که در یک الگوریتم قرار میگیرد که تعیین میکند کدام نتایج روی صفحهی جستوجوی گوگل قرار بگیرند و در کدام بخش رتبهبندی شوند.
بر اساس گوگل، RankBrain سومین معیار مهم در تعیین نتایجی است که در پرسوجوهای جستوجوی شما ظاهر میشود.
در حال حاضر Google RankBrain مسئولیت ۱۵ درصد از کل جستوجوهای آنلاین را برعهده دارد و یکی از مهمترین سیگنالها از صدها سیگنال بهکاررفته برای رتبهبندی جست و جو است.
RankBrain چگونه بر سئو سایت شما تأثیر میگذارد؟
اولین مرحله در توسعهی یک کمپین سئو در رابطه با تعریف کلمات کلیدی است. می توانید اطلاعات بیشتر در این مورد را در مقاله ” سئو سایت با جستجوی کلمات کلیدی آغاز می شود ” مطالعه بفرمائید.
هنگام تعریف کلمات کلیدی خود، به دنبال کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود هستید که مشتریهای شما به دنبال آن جست و جو میکنند. این مسئله مبنای یک کمپین سئوی موفق به شمار میرود. اگر از کلمات کلیدی استفاده کنید که مشتریان به جستوجوی آنها نپردازند، کمپین شما از همان ابتدا شکست خواهد خورد.
این بخش از فرآیند سئو سایت ، مبنایی است که RankBrain بیشترین تأثیر را بر آن دارد.
قبل از RankBrain، مهندسین نرم افزار گوگل یک الگوریتم ریاضی را ایجاد کردند که رتبهبندیهای جستوجو را تعیین میکنند. این الگوریتم تا زمان یک بهروزرسانی ثابت خواهد بود. با این حال، با RankBrain ، الگوریتم به شکلی پیوسته در حال یادگیری و تغییر است.
در نتیجه، کمپین سئو شما باید سریعتر باشد و نسبت به تغییرات در چشمانداز رتبهبندیهای موتور جستوجو تطبیقپذیر باشد.
آیندهی Google RankBrain چگونه خواهد بود؟
اگر میخواهید نکات بیشتری را در رابطه با Google RankBrain بیاموزید، سعی کنید در رابطه با «بردارها» بیاموزید – نحوهی ارتباط ریاضی عبارتها و کلمات. گوگل عنوان کرده است که RankBrian در اوایل سال ۲۰۱۵ یک پیشروی تدریجی داشته است به طوری که در حال حاضر چند ماه است که به صورت کاملاً زنده و جهانی درآمده است و بنابراین اگر شاهد هیچ تغییر عمدهای در رتبهبندیهای جست و جو نبودید، جای نگرانی وجود ندارد. گوگل همیشه تغییرات زیادی را در الگوریتمهای جستوجوی خود اعمال میکند، بنابراین تا زمانی که به بهترین روش سئو تکیه کنید، پیشرفت خوبی خواهید داشت.