⁣سئو، الکسا و رنک الکسا

در سال ۱۹۹۶، شرکت الکسا با هدف ارزیابی و سنجش ترافیک اطلاعات و سایتها در فضای وب و آرشیو کردن صفحات وب، تشکیل شد. این شرکت سه سال بعد توسط آمازون خریداری شد و از سال ۲۰۰۲ به تدریج سیاست‌های خود را با گوگل هم‌سوتر کرد.

اگر با سایت و رتبه الکسا آشنا نیستید می‌توانید با آدرس http://www.alexa.com  به این سایت مراجعه کرده و نام هر سایتی را در آن تایپ کنید تا رتبه‌ی آن سایت را در کشور خود و جهان ببینید (در این سیستم، عدد کوچکتر به معنای رتبه‌ی بهتر است؛ مثلاً رتبه‌ی جهانی گوگل و فیس بوک تک رقمی می باشد) به هر حال، علی‌رغم همه‌ی انتقادات، هنوز رتبه‌ی الکسا به عنوان یکی از معیارهای ترافیک سایت و میزان فعال بودن آن در نظر گرفته می‌شود.🔷

در مورد اطلاعات سایت الکسا تاکید بر چند نکته ضروری است:

اول اینکه برای سایت‌های خبری، فروشگاه‌های اینترنتی و …، رتبه‌ی الکسا می‌تواند اعتبار محسوب شود. چون ترافیک یکی از  معیارهای ارزیابی قدرت اینگونه سایت‌هاست. اما اگر سایت یا وبلاگ کوچکی داشته باشیم که محتوای آن خاص است و برای طیف گسترده‌ای از جامعه مورد استفاده نیست، عملاً توجه به الکسا چندان معنایی ندارد. در این حالت، حضور قوی‌تر در موتور‌های جستجو می‌تواند اثربخش‌تر باشد. به عبارت دیگر مستقل از رتبه‌ی سایت، تلاش کنیم در جستجو‌های نخستین صفحات، نام سایت ما نیز نمایش داده شود.

دوم اینکه یکی از پارامتر‌های مهم در گزارش الکسا،  Bounce Rate است. عدد بونس ریت یا نرخ پرش نشان می‌دهد که چند  درصد بازدیدکنندگان سایت، پس از خواندن یک صفحه،‌ بدون گشتن و مشاهده صفحات دیگر، سایت را ترک کرده‌اند. اگر این عدد پایین باشد‌ صرف نظر از اینکه یک کاربر از طریق کدام لینک یا صفحه وارد سایت شما شده، همچنان ترجیح می‌دهد صفحه‌های دیگر سایت شما را نیز ببیند.

سوم اینکه در گزارش الکسا می‌توانید متوسط تعداد صفحه‌هایی را که هر کاربر می‌خواند(Page View) به همراه، متوسط زمانی که هر بازدیدکننده در سایت شما می‌ماند (Time on Sitee) را مشاهده کنید.

چهارم اینکه معیار مهم دیگری که توسط الکسا گزارش می‌شود Search Traffic است.”ترافیک جست و جو” به این معنیست که  چند درصد از مخاطبان یک سایت، از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل و یاهو وارد آن سایت شده‌اند.

یکی از خطاهای رایج در فضای مجازی، هم‌معنی دانستن بهینه‌سازی برای موتور‌های جستجو یا SEO  و بهتر کردن رتبه‌ی یک سایت در الکسا است. تفاوت SEO وRankk (رتبه) دقیقاً مشابه «تخصصی بودن» و «فراگیر بودن» است. مهم‌ترین اولویت  موتور‌های جستجو «تخصصی بودن و مرتبط بودن محتوای سایت» است، در حالی که در رتبه‌بندی الکسا، فراگیر بودن و مراجعه‌ی گسترده‌ی عمومی معیار مهم‌تری محسوب می‌شود.

با توجه به مطالب بالا، رتبه‌ الکسا می‌تواند مفید یا گمراه کننده باشد. به عنوان مثال، تمرکز بر روی این رتبه برای سایت‌هایی که تعداد مخاطبان آنها زیاد است، ضروری است. ضمن اینکه اعتبار سایت‌هایی که تبلیغات جذب می‌کنند و فضاهایی را برای بنر‌ها (Banners) اختصاص می‌دهند، معمولاً بر اساس رتبه‌ی الکسا سنجیده می‌شود.

در مقابل، تمرکز بر بهبود رتبه‌ الکسا برای سایت‌هایی که هدف اولیه‌ی آنها نشر محتوای تخصصی برای مخاطب محدود است می‌تواند یک آفت باشد.

گوگل پلاس
توئیتر
لینکدین

از این مقاله خوشتان آمد ؟

برای رسیدن به این نقطه تلاش کردیم، از شما می خوایم با ما همراه بشید. به جامعه ما بپیوندید، مطمئن باشید از آدرس ایمیل شما هیچ استفاده تبلیغاتی نمی شه