keyword

در سئوی امروز که متن و زمینه بیشتر از کلمه کلیدی اهمیت دارد، اغلب عبارات و کلیدواژه‌های خاصی که کاربر جستجو می‌کند معیار عملکرد هستند. اگرچه نیازی نیست الگوریتمی برای عبارات خاص ایجاد کنید یا روی تنوع و عبارت‌پردازی کار کنید تا موقعیت مناسبی در میان رقبا پیدا کنید، اما هنوز هم باید به ارتباط و موثق بودن توجه کنید. ارتباط محتوا با موضوع و ابهام معنای واقعی زمینه در مقابل روش کلمه کلیدی، به راهبردهای ساده تر و تمرکز روی بهینه‌سازی سئوی داخلی سایت انجامیده است. درحالیکه هنگام ساختن یک برند قوی و تجربه کاربری مثبت می‌توانید به گوگل در شناخت زمینه محتوای خود اعتماد کنید، با این نیازها هم روبه‌رو خواهید شد:

  • تعیین سلسله‌ مراتب محتوا
  • شیوه سازماندهی محتوا
  • چطور زمینه‌ای بسازید که در نهایت برای چند کلیدواژه که شما را به اهداف تبدیل می‌رسانند رتبه بالایی داشته باشد.

هنوز هم مانند همیشه به بهینه‌سازی و تمرکز روی کلمات کلیدی نیاز داریم اگرچه اهمیت بعضی از تکنیک های بهینه‌سازی خاص تغییر کرده است.

۱-محتوای فعلی خود را خوب بشناسید

good-content

بعد از مشخص کردن اهداف خود در تبدیل بازدیدکننده به مشتری، برنامه‌ریزی تحلیل‌ها و جستجوی کلیدواژه‌های مناسب، شما آمادگی این را دارید که داده‌های مربوط به کلیدواژه‌های خودتان را به شکل موضوعات معنی‌دار سازمان‌دهی کنید.

شما می‌توانید مجموعه‌هایی از عبارات با موضوع مشابه پیدا کرده و آن‌ها را با هم گروهبندی کنید. نیازی به ریشه‌یابی یا استفاده از همه شکل‌های حرفی عبارات و اشکال مفرد و جمع آن نیست ولی شما باید بدانید کدام مجموعه عبارات به موضوع مرتبط هستند. وقتی در حال راه‌اندازی یک سایت فروشگاه اینترنتی هستید احتمالاً این مجموعه شامل عبارات سطح بالای عمومی‌ترین موضوعات حوزه یا صنعت مربوط به محصول شما، دسته‌بندی‌های محصول، برندها، سایر گزینه‌های فیلترکننده یا گروهبندی کننده برای محصول و در نهایت خود سطح محصول می‌شود.

بیشتر سایت‌های B2B نیز از یک الگو با عبارات صنعت کسب و کار سطح بالا، دسته‌بندی‌های محصول یا سرویس و خود محصولات یا خدمات پیروی می‌کنند. با گروهبندی کلیدواژه‌ها بر اساس موضوعات می‌توان قدم مهم بعدی یعنی نگاشت کلیدواژه‌ها به صفحات کنونی حاوی محتوا یا رصد محتوا را انجام داد.

هنگامی که متوجه شدید شکاف‌هایی از نظر محتوا وجود دارد و باید محتوای بیشتری تولید کنید، می‌توانید بررسی کنید کدام وبسایت‌ها در صفحات اول نتایج جستجو هستند و از آن‌ها ایده بگیرید(بدون اینکه کپی‌برداری کنید) و این شکاف‌ها را با محتوای خودتان پر کنید و بر اساس اولویت تصمیم‌گیری کنید.

۲-بهینه‌سازی معماری سایت

structure

شناخت وضعیت کنونی محتوا و برنامه‌ریزی برای پر کردن شکاف‌ها نقطه شروع است اما اگر ندانید چگونه محتوا را سازماندهی کنید زیاد به جلو حرکت نخواهید کرد. مفهوم سیلو کردن ( siloing ) بروس کلی هنوز هم اصول محکمی برای ایجاد سلسله‌مراتب و تمرکز درست در وبسایت شما دارد( اگرچه امروزه بعضی جنبه‌های انجام آن تفاوت دارد).

متعادل کردن تجربه کاربری، اولویت ارائه محصول و سرویس و حجم جستجوی کلیدواژه موضوع (تقاضای مخاطب)، سلسله‌ مراتب سایت شما را از بالا به پایین و از عمومی‌ترین تا خاص‌ترین مورد می‌سازد. همانطور که پیش از این اشاره شد در حال حاضر بیشتر سایت‌ها به‌صورت طبیعی به این شکل ساخته شده‌اند. اما وقتی سئو در کار نباشد، ساختار و نویگیشن سایت اغلب توسط نگاه سازمانی و درونی ما در مورد چیزهایی که اهمیت دارند تعیین می‌شود به جای اینکه توسط چیزهایی که مشتریان بالقوه جستجو می‌کنند و شیوه جستجوی آن‌ها تعیین شود.

شما می‌توانید با استفاده از روشی که در نقطه ورود به تمام سطوح همه صفحات وبسایت نگاه می‌کند و برای یک یا چند کلمه کلیدی موضوعی از صفحه فرود استفاده می‌کند، از لحاظ رتبه‌ها و قابلیت دیده شدن به شبکه وسیع‌تری دست یابید.

اگر سعی کنید در یک صفحه یا بخش سایت، تعداد بیش از حدی از عبارات را رتبه‌دهی کنید، تلاش‌های خودتان را نابود و پیامتان را تضعیف می‌کند. شرکت مشاوره Stone Temple به تازگی در مورد شناخت این نابود کردن به صورت عمیق وارد شده است.

ما با روزهای هدفگیری یک کلمه کلیدی برای هر صفحه فاصله زیادی داریم اما نمی‌توانید با تعداد کمی صفحه در تعداد زیادی موضوع و عبارت رتبه به دست آورید و عبارت «هر چه کمتر بهتر»  در مورد محتوا صدق نمی‌کند.

۳-بهینه‌سازی داخل سایت

جای تعجب است که تعداد زیادی کمپین‌های سئو اصول بهینه‌سازی داخل سایت را نادیده گرفته‌اند. این اصول و تجربه‌های سئو هنوز هم کاربرد دارند.

شما باید فراتر از فقط تولید محتوای خوب کار کنید و آن را به‌صورت بالا به پایین در سایت سازماندهی کنید. وقتی در حال ساخت زمینه برای کاربر و گوگل هستید باید سازماندهی درستی به‌کار ببرید.

مطمئناً نمی‌خواهید کاربران تجربه کاربری بدی در وبسایت شما داشته باشند. اگر یک مشتری بالقوه به دنبال نوشابه‌هایی برای ساقدوش‌های مراسم دامادی است اما نمی‌داند چه نوع نوشابه‌ای تهیه کند و به یک صفحه با نوشابه‌ای خاص هدایت شود که بالاترین رتبه صفحه دسته‌بندی را داشته باشد، احتمال اینکه خرید انجام دهد بیشتر  می‌شود.

متغیرهای داخل سایت هنوز قدرتمند هستند. یک تگ به تنهایی یا تراکم کلیدواژه بدنه نیست که به تنهایی به نتیجه می‌انجامد بلکه شما با ترکیب همه فاکتورها با معماری و بهینه‌سازی داخل سایت می‌توانید محتوایی محکم و مرتبط با یک موضوع خاص ارائه دهید.

وقتی همه چیز سر جای خودش قرار گرفت می‌توانید بیشتر وارد جزئیات بهینه‌سازی شوید و تأثیر آن‌ها روی رتبه‌ها را مشاهده کنید.

تیم من روی یک سایت تجارت الکترونیک محبوب در زمینه هدایای ساقدوش‌ها و هدایای شخصی مردانه کار کرده‌اند. این شرکت معماری اطلاعات را با موضوعات کلیدی مرتبط با محصولات خود هماهنگ کرده‌اند و حالا در مرحله‌ای هستند که می‌توانند به جابه‌جایی رتبه خود در چند موقعیت بالایی گوگل فکر کنند.

مشتری من در حال تنظیم کردن تگ‌ها و عناصر داخل سایت است و می‌داند که یک تغییر کوچک و درست در یک تگ کوچک می‌تواند تأثیر زیادی در ارتقای موقعیت داشته باشد و نرخ کلیک بیشتر به مکالمه‌های بیشتری می‌انجامد.

ما تگ عنوان را کمی تغییر دادیم و کلمه «منحصر به فرد» و فراخوانی برای اقدام را به صفحه دسته محصولات «هدایای ساقدوش» اضافه کردیم. نتیجه چی شد؟ رتبه از ۶٫۳ به ۳٫۱ و نرخ کلیک از ۵٫۷۴ درصد به ۱۴٫۲۳ درصد افزایش یافت.

اینکه‌ در نقطه‌ای باشید که بتوانید جزئیات بروزرسانی‌های واحد را ببینید بسیار خوشایند است، وقتی سایتتان به خوبی بهینه‌سازی شده و برای تعداد زیادی کلیدواژه دسته‌بندی شده باشد.

۴-سایر موارد مرتبط با سئو را فراموش نکنید

زمانی که معماری اطلاعات شما با راهبردتان برای ساخت زمینه هماهنگ است و زمانی که از یک نقطه نظر بهینه‌سازی داخل سایت در موقعیت خوبی هستید، می‌توانید روی جزئیات ریز و تغییرات آزمون متغیر واحد تمرکز کنید.البته شما نمی‌خواهید اینجا متوقف شوید و رویکرد نزدیک‌بینانه داشته باشید. شما باید باقیمانده راهبرد سئو را نیز در نظر بگیرید که شامل جنبه‌های «موثق بودن و اعتبار» است که در کنار «مرتبط بودن» که تا به حال ایجاد کرده‌اید قرار می‌گیرید.وقتی یک وبسایت متعادل و محتوای بسیار خوبی از بالا به پایین دارید می‌توانید به صفحاتی غیر از صفحه اصلی وبسایت لینک جذب کنید، از راهبردهای رتبه‌دهی خارجی استفاده کنید که هدف آن ها موضوعات خاص داخل سایت است بدون اینکه نگران تضعیف یا خرابی باشید، مفهوم و مقصود یک صفحه را در موتورهای جستجو از یک موضوع یا موضوع فرعی به موضوع دیگر تغییر دهید.

 

گوگل پلاس
توئیتر
لینکدین

از این مقاله خوشتان آمد ؟

برای رسیدن به این نقطه تلاش کردیم، از شما می خوایم با ما همراه بشید. به جامعه ما بپیوندید، مطمئن باشید از آدرس ایمیل شما هیچ استفاده تبلیغاتی نمی شه